Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ramon_
MEDLEM

Bokföra utbetalning från skattekontot för AB

Hej!

På skattekontot har jag raden:

2024-12-01 Utbetalning -3 773

och på banken:

2024-12-03 Bankgiro inbetalning 3 773

Jag såg ett förslag på konteringen här:

https://www.fortnox.se/fortnox-foretagsguide/bokforingstips/utbetalning-fran-skattekonto

Men jag funderar på första steget där Skatteverket sätter in utbetalningen på skattekontot:

Konto 1630 (skattekonto) D 3773

Konto 2510 (skatteskulder) K 3773

När jag kollade på skattekontot så ser jag bara när utbetalningen gjordes från mitt skattekonto, inte när Skatteverket satte in pengarna dit? Men det kanske antas vara samma datum som utbetalningen dvs. 2024-12-01?

Mvh Ramon

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det exemplet gäller inte de två posterna du hänvisar till utan inbetalningen på företagskontot och utbetalningen på skattekontot är samma händelse som skall kvittas mot varandra. I eEkonomi gör du på följande sätt.

1. Tryck på knappen matcha och välj sedan överföring mellan egna bankkonton och skattekonto. 
Välj sedan utbetalningen under välj bankhändelse.
Bokför.

/Joachim

När jag ska välja bankhändelse, så är listan helt tom 🤔

Hej

Menar du på företagskontot eller skattekontot?

Du har läst in skattekontohändelserna via sidan Kassa och bankhändelser och ny skattehändelse > Importera SKV-fil.

Föreslår att du ringer in till vår prorgramsupport gällande detta så kan de dels dela skärm med dig samt eventuellt visa hur du läser in händelserna.
0470 - 70 62 00

/Joachim

Sorry för otydligheten, det var på skattekontot som utbetalningen inte listades. Men jag exporterade ut en skv-fil för skattekontot på Skatteverket och importerade enligt ovan. Då dök den upp, supertack! 

Jag tror också att detta svarade på en fundering jag hade när man bokför preliminärskatten. Hittills har jag gjort så här: 

1. 

Matcha | Bokföringsförslag | Betalning till Skattekontot

Inbetalning bokförd - Prel. skatt januari 2025

1930 K 686

1630 D 686

2. 

Ny verifikation (manuell)

Debiterad prel. skatt - januari 2025

1630 K 686

2518 D 686

När jag sparar denna manuella verifikation så får jag alltid upp en varningsdialog:

"Varning

Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto. Vi rekommenderar att du istället bokför transaktionen via Kassa och bankhändelser. 

Vill du ändå bokföra transaktionen manuellt? "

Jag antar att tanken är att man istället för att skapa den manuella verifikationen ovan, istället bör exportera ut en skv-fil för skattekontot i dessa fall med. För att sedan hantera de via Kassa och bankhändelser som det står?

Hej

Helt korrekt. Tanken är att löpande hämta ut en skv-fil som du importerar då får du med dig allt som sker på skattekontot och kan bokföra det från kassa och bankhändelser.

/Joachim