Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra utbetalningen av styrelsearvode

Jag har inte gjort detta tidigare. Personerna är inte anställda i företaget. 

Den ena ska ha 94 600 och vill att det dras 25% skatt.

Den andra ska ha 47 300 och vill att det dras 50% skatt.

Hur bokför jag detta? 

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Styrelsearvodena är nog att betrakta som en sidoinkomst vilket innebär ett skatteavdrag på 30 %. Man kan alltid välja ett högre skatteavdrag, men aldrig ett lägre. Om det är ok med 25 % istället för 30 % utan något jämkningsbeslut får du nog kontrollera med Skatteverket.

 

Styrelsearvodena är att betrakta som lön och ska kostnadsföras i kontogruppen personalkostnader, baskontoplanen föreslår 7240. Arbetsgivaravgifter ska betalas enligt samma princip som vid löneutbetalning, dvs kan variera beroende på när personen i fråga är född.

Exempel:

Arvode 47 300 kr - Debet 7240

Avdragen skatt 23 650 kr - 50 % enligt önskemål i kredit på 2710

Arbetsgivaravgift 14 861 kr - Debet 7510/kredit 2730 

Utbetalning 23 650 kr - Kredit 1930

Använder du ett löneprogram så lägger du upp en ny löneart om det inte redan finns en. Du kan kopiera någon befintlig löneart som har de inställningar som krävs för att det ska generera skatteavdrag och beräknas aga. 

Utbetalningar av styrelsearvode ska redovisas till Skatteverket på samma sätt som vanlig lön.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt utförliga svar 🙂 Jag ska kolla upp det där med skatten, om det är okej med 25%.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Måste ställa en till fråga. Då dessa två personer inte är anställda så gör jag inte bokföringen i löneprogrammet. Hur får jag med uppgifterna om skatt m.m. i AGI:n? 

Tycker att du ska lägga in det i löneprogrammet ändå. Så gör jag med de styrelseledamöter som vi har där jag jobbar. Mycket lättare om man har allt som har med löneutbetalning på ett ställe. 

Jag använder Visma lön 600 och har lagt in styrelseledamöter och andra förtroendevalda med anställningsform uppdragstagare, utan schema och utan semestervillkor. Har även angett att de inte ska komma med automatiskt vid ny lönekörning eftersom de endast erhåller ersättning 2 gånger per år.

I annat fall så måste du registrera AGI:n manuellt den månaden som du betalar ut styrelsearvode.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, jag trodde inte att jag kunde ha med dem i löneprogrammet. Men då lägger jag in dem 🙂 Tack så mkt och trevlig helg!

Önskar dig detsamma 🙂