Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LeffeP
MEDLEM

Bokföra utbildningsmaterial inköpt från utlandet

Vi köper en del utbildningsmaterial med företagets VISA via nätet från utlandet, främst USA. Hur bokförs detta på ett korrekt sätt för att få in det på rätt konto för utbildning? Detta är ju också en omvänd momsregistering.

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Då skulle jag vilja börja med att kolla i vilken form det här utbildningsmaterialet är, om det är en fysisk bok eller i elektroniskt format?

Återkom med lite mer information så ska jag kika på ett svar till dig.
LeffeP
MEDLEM

Det är till 99% i elektroniskt format, men faller alltid under utbildningsmaterial. Varför skulle det vara skillnad på bok eller elektroniskt är också en undran...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kostnadskontot hade varit detsamma oavsett format, men det är skillnad på momshanteringen beroende på om det gäller inköp av tjänst eller inköp av vara från land utanför EU. Nu när det är elektroniskt kan vi räkna det som tjänst och då blir det precis som du är inne på omvänd moms.

Vid inköp av tjänst från land utanför EU så redovisas inköpet i ruta 22 och då är det viktigt att inköpskontot har momsrapportkod 22. Vanligtvis används konto 7610 - Utbildning för att bokföra utbildningskostnader. Ett förslag är att du kopierar detta konto nu och lägger på närliggande nummer och sedan ange momsrapportkod på ditt nya konto.

Den beräknade momsen ska följa momssatserna vi har i Sverige och den beräknade utgående momsen redovisas i ruta 30 vid 25 %, ruta 31 vid 12 % och ruta 32 vid 6 % moms. Vid 25 % moms har du förslagsvis konto 2614 - Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet, 25 %. Den beräknade ingående momsen redovisas i ruta 48 med förslagsvis konto 2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet.
Lotta_38
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Köpt en abonnemang på interaktiva kurser från Australien.

Hej vi har köpt abonnemang via en internetsida på interaktiva kurser och böcker. Företaget ligger i Australien. Då det vidareutbilning och en tjänst från utlandet hur bokför jag det då. Tidigare har vi köpt tjänster fån utlandet och då tagit konto 6541 för det  momskoder 2614 och 2645, är det samma för kurserna, tänkte på avdragsgillt osv 
Lotta_38
MEDLEM

Hej, 
Vad menar du med att man ska kopiera 7610 och lägga på när liggandenummer? Menar du att jag skapar ett nytt konto med nr 7614 tex och lägger en momskod 22 på det kontot . På mina konton 2014 tex så ligger momskoden på 30? Är det fel nu? för jag har stött och blött det här tidigare med momskoder och fått ett ok på att det ser korrekt ut på mina momskoder i VISMA. jag har inte något konto som ligger på momskod 22  nu 

Enskilda 


ABet

Hej! 

Med ett närliggande nummer menar Annie till exempel 7611, 7612 eller liknande. 

Jag antar att du menar konto 2614, och på det kontot ska du ha momskod 30 om det används för beräknad utgående moms vid varu- och tjänseinköp inom EU och tjänsteinköp utanför EU. 

Ska jag lägga det så här alltså när jag gör kontot 7612 för interaktiva utbildningar utland? Men jag konterar det precis som förut.

D 7612 1000 
K 1930 1000 
K 2614  250
D 2645  250 

?? 🙂 

Det stämmer! 

Coolt! 🙂