Hej, jag har en enskild firma (kontantmetoden) och har några funderingar kring bokföring.
Jag ska bokföra en service av en bil jag gjort och jag har köpt in varor till den som jag bokfört på konto 4000. Hur bokför jag fakturan sen? Ska arbetskostnaden vara som försäljning av tjänst och materialet försäljning av varor 3051 som programmet förvalt?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det är lämpligt.
3041 för arbetskostnaden
3051 för materialet
Hoppas också att du har möjlighet att lägga ett vinstpåslag på materialet.
MVH
RoffaK
Tack!
Det har jag, behöver jag då göra något annorlunda? Tänker kostnaderna stämmer ju inte mot varandra då.
Varor jag köper in till kundreparationer som blir över men kommer till användning för kommande arbeten, behöver jag lagerföra det?
Hej
Nej du kör intäkten av material inklusive vinstpåslag på konto 3051. Det är bara en fördel om intäkterna på konto 3051 är högre än kostnaderna på konto 4000. Det visar att du bedriver en vinstgivande verksamhet.
Någon lagerförning behöver du inte göra för mindre poster.
MVH
RoffaK
Tack vad bra då förstår jag.
Två sista frågor.
Har utfört ett par arbeten hittills och ser att jag råkat bokföra 3 fakturor på arbetskostnader på 3051, gör det något eller måste jag ändra det till 3041?.
Även en faktura där både arbetskostnaden och varorna är bokförda som försäljning varor.
Mvh Sebastian
Hej
Jag kan inte säga att du måste men din bokföring ska vara strukturerad på ett tydligt sätt och då bör du boka om alla intäkter från arbete till 3041.
MVH
RoffaK
Okej, hur gör jag det då?
Hittade en guide på det men eftersom det är en automatisk bokning av programmet så går det inte göra en korrigering av verifikationen?
Hej
Gör en manuell verifikation.
Dagens datum
Ombokning från konto 3051 till 3041
Debet 3051 Belopp (Räkna ihop det som ska bokas om)
Kredit 3041 Belopp
MVH
RoffaK
Okej och där kan jag ta hela summan som är fel från 3 fakturor?
Mvh Sebastian
Hej
Svar ja.
RoffaK
Tack så mycket för alla utförliga svar.
Mvh Sebastian
Hej
Enbart roligt att kunna hjälpa till. Lycka till med din verksamhet.
RoffaK
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.