Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

A-Lantbruk
UTFORSKARE

Bokföra utgående elräkning

Jag har ett lantbruk jag arrenderar av ett dödsbo, där dödsboet äger alla byggnader men jag driver gården. Alltså ett sidoarrende. Dödsboet hyr ut bostadshuset på gården till en hyresgäst.

Nu är det såhär att jag står på elabonnemanget för gården och vi har installerat en elmätare i bostadshuset för att kunna särskilja hyresgästens el från min avdragsgilla. Sedan fakturerar jag hyresgästens del från mitt företag.

Blir det rätt om jag bokför den fakturan såhär?

konto 5091 har jag döpt till "El för gårdsnamnet"

 

1930        Debet        Kredit

                 2221

 

5091                          1776,80

 

2611                          444,2

 

Tänker att det blir fel att lägga in det som en försäljning av en vara på konto 3051?

 

Mvh Marcus

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. I och med att detta är en vidarefakturerad kostnad så bör detta redovisas som en intäkt och inte en minskning av en kostnad. Jag håller med om att du inte bör använda konto 3051 då det är försäljning av varor. Så jag hade rekommenderat att skapa ett konto inom 35XX kontogruppen istället. Tex skapa något inom 359X och döpa det till Fakturerad el för "gårdsnamnet".  I annat fall så ser ditt förslag på bokföringen bra ut. Tänk på att använda rätt momskod för ditt 35XX konto och 2611 så det hamnar rätt i momsrapporten. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack för svar.

 

Rätt momskod måste väl bli samma momskod som på 3051, alltså momskod 05 (25%) för 359X och momskod 10 (25%) för 2611

Mvh

Hej igen!

 

Ja det stämmer fint när det gäller den momssatsen. 

 

Josefine