Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Roland_Lindberg
NY MEDLEM

Bokföra uttag bankkonto

Hej!

Då året är avslutat och alla skatter/moms är klara och man vet vad som ska betalas för gångna årets intäkter så har nu det uppstått en fråga!

När allt är betalat och klart så har jag lämnat kvar "vinsten"/en sudd pengar på bankkontot som i mitt fall fått ligga kvar orört på kontot ett antal år!

Nu vill jag ta ut pengarna från bankkontot men hur ska dessa "vinst pengar" bokföras vid uttag!

Ska dessa pengar bokföras som eget uttag?

Blir detta verkligen rätt som eget uttag?

 

4 SVAR 4

Om du har enskild firma så är det korrekt att det blir ett "eget uttag". Har du aktiebolag så blir det istället en utdelning som skall beskattas. 

Tack för svar!

Ok, då vill jag bara förstå samspelet.

Utbetalningstypen "Företagarens eget uttag av pengar" kommer då i år att överskrida "Företagarens egen insättning av pengar" i år.
Dom pengar som finns kvar på konto "Bank" förväntas således att vara eller bli bokförda som "Eget uttag" när så uttag sker?
Jag har ju inte satt in så mycket i egen insättning i år emot vad eget uttag blir och undrar då om det blir ett balansproblem där?

Hejsan. Det är ju så att enskild firma och bokföring är lite av vår grekiska då det inte alltid är logiskt.

Egna uttag påverkar ju då eget kapital som om det är negativt är firmans "skuld" till ägaren. Om det är positivt så har firman en fordran på ägaren och ett positivt eget kapital kallar vi då i branschen för negativt kapital... logiskt eller hur?  Men det är ju negativt då man tagit ut för mycket pengar.

Det är ju svårt att säga hur det blir i ditt fall jag inte har några belopp men det blir ju iaf korrekt. Det du kan tänka på är ju om du har ett underskott i rörelsen i år, det påverkar eget kapital på samma sätt som ett uttag men i en enskild firma så har det egentligen ingen större betydelse även om det beror på hur stora belopp vi pratar om... Lycka till!

Tack för din hjälp 🙂