Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Viktor
MEDLEM

Bokföra varuinköp EU med moms

Hej,

 

Jag har gjort ett varuinköp där det tyvärr är moms med på fakturan även fast företaget är registrerat i EU (Nederländerna) och jag kan inte få en korrekt faktura.

 

Hur ska jag bokföra detta så att det blir rätt?

 

Tacksam för svar! 😊

4 SVAR 4

Har du uppgett ditt VAT-nummer? Det kan ju vara så enkelt att säljaren inte kan reglerna heller. Det här innebär ju att den moms som du fått på fakturan inte är avlyftbar för dig. Enligt Skatteverket så skall du ändå hantera inköpet som ett EU-inköp och då lägga på moms på ditt totalbelopp och sedan dra av samma belopp.

Personligen så tycker jag det är fel då hela systemet bygger på att din rapportering av inköp skall mötas av säljarens rapportering av försäljning, vilket då inte sker. Så vi brukar helt enkelt boka hela bruttobeloppet som en inköpskostnad. För lyfta momsen är helt fel.... Lycka till!

Tack för svar 😊

 

Jag har uppgett VAT-nummer nu men det är några fakturor som skickades innan det som blev fel och dessa kan de inte ändra.

 

Vi säger att fakturan är på 100€ inkl. moms då gissar jag att när jag lägger in fakturan så lägger jag in hela beloppet som inköpskostnad på detta sättet?

Sen blir det omvänd skattskyldighet 25€ konto 2645 och 2614.

 

Skärmavbild 2022-01-24 kl. 10.39.05.png

 

Det borde väl bli rätt? 😊

 

Det är helt rätt enligt Skatteverkets åsikt.

Enligt min åsikt så rapporterar du då ett EU-inköp trots att säljaren inte rapporterar en försäljning. Så jag skulle bokfört det mot det kostnadskonto som avses, beror ju på vad du köpt, är det varor så t.ex. 4010. Och då hela beloppet utan momslyft.

Men som sagt, det är rätt att göra så där, dock ologiskt om systemet skall funka...

Ja okej men då vet jag hur jag ska göra, det är som du säger inte helt logiskt men finns inte så mycket att göra än att bara finna sig i det och göra på det sättet.

Stort tack för hjälpen, uppskattas! 🙏