Hej!
Jag är novis på att deklarera, och vill gärna ha feedback på om jag tänker rätt eller om jag bör göra något annorlunda.
Vi har en lite grupp får, som vi årligen tar lamm på och skickar en del till slakt. Vi återtar köttet i vakuumpackade köttlådor och skinnen skickas på beredning och de får vi också tillbaka.
På balansdagen varje år värderar jag tackor, baggar och lamm efter föreningen Svenska allmogefårs prislista. Djuren bokförs på 1430 - "Lager av halvfabrikat", och förändringen på 4930 - "Förändring av lager av halvfabrikat". (Det verkar också finnas 1439 - "Förändring av lager av halvfabrikat", när används denna?)
När köttlådorna och skinnen levereras debiterar jag 1450 "Lager av färdiga varor" och krediterar 4950 "Förändring av lager av färdiga varor". Jag värderar kilopriset på köttet genom att ta slaktkostnaden/antal kg och skinnen genom beredningskostnaden/skinn, för att kunna bokföra ändringar efter försäljningar kommande nästa bokslut. (anskaffningsvärde?)
Försäljningar debiteras 1930 och krediteras 3000 - "Försäljning inom Sverige"
Inköp krediteras 1930 och debiteras 4000 - "inköp av varor från Sverige"
Tänker jag rätt eller gör jag en tankevurpa någonstans?
Tack på förhand!
/Fredrik
Hej @FredrikHG
Jag tycker det låter rimligt det du skriver. Försäljningarna bokförs på ex. 3000 och inköpen på ex. 4000. Här går det såklart att särskilja på olika konton om man vill (om man säljer och köper olika slags produkter) men det är absolut inget krav.
Konto 1439 - "Förändring av lager av halvfabrikat" används normalt sett för att bokföra förändringen. Vid lagerbokföring används konto 1430 "Lager av halvfabrikat" för att boka upp det ursprungliga lagret (år 1). I bokslutet åren därefter så redovisas förändringen av lagret och det är där man normalt sett använder konto 1439. Vid en lagerökning debiteras konto 1439 och konto 4930 krediteras. Vid en lagerminskning bokförs det tvärtom; konto 1439 krediteras och konto 4930 debiteras. Likadant är det med 1450 "Lager av färdiga varor" / 1459 " Förändring av lager av färdiga varor".
Önskar dig en fin dag!
/Pamela
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.