Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kmahlqvist
MEDLEM

Köp av server i USA, ej import

Hej!

Jag har i mitt AB gjort ett inköp av en server i USA, servern kommer att stå kvar i USA i en datahall där och jag kommer betala löpande avgifter för det.

Min fråga gäller hur jag ska bokföra detta, jag kommer ju alltså inte importera servern och blir lite osäker på hur jag gör kring MOMS i detta fall.

Också värt att tillägga är att servern kommer delbetalas i några betalningar.

Tacksam för vägledning!

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Hur det blir med momsen beror på hur det ser ut på ditt underlag du får. Med största sannolikhet så bör antagligen varan beskattas i USA och därmed blir den skatten en höjning av kostnaden på inköpet då man inte har avdragsrätt på andra länders skatt/moms. Du bör kunna förstå på underlaget om hur det skall hanteras då företaget behöver ange eventuell skatt eller undantag på regler där. Som du säger så har inte varan lämnat landet, så det bör ju inte bli någon form av import från din sida. Det kan dock vara så att det räknas mer som en tjänst om du egentligen köpt tjänsten att ha servern där men inte äger själva servern. 

 

Gällande att det kommer vara en avbetalning så bör du då få en faktura med en sammanställning av totala beloppet där man då bokför upp det som ett inköp samt mot ett skuldkonto, för att sedan hantera avbetalningarna som en minskning av skulden. Här bör den rimligtvis bokföras upp som en tillgång om beloppet är högre än ett halv prisbasbelopp, i annat fall som ett direktavdrag. Om den bokförs som en inventarie så skall man även göra planenliga avskrivningar löpande vanligtvis. Lämpligt bokföringskonto skulle kunna vara inom 12XX om det räknas som en tillgång, om det är direktavdrag något inom 54XX kontogruppen. 

 

Om du känner dig osäker så kan du alltid kontakta Skatteverket och höra hur det bör hanteras och om det skall redovisas som inköp utanför EU ändå.

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

kmahlqvist
MEDLEM

Tack för svar!

Jag kommer äga servern med rätt att hämta den, men då det även kommer vara en löpande kostnad så blir det ju en del som kommer räknas som tjänst. Och skatt är även dragen på den fakturan. 

Jättebra information, nu känns det som jag kan ta mig vidare i min bokföringsresa!