Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra vidarefakturering inom koncern

Hej, har en liten märklig  fråga kanske, vi har en koncern och i den ta ett av ftg alla kostnader för marknadsföring, sen faktureras det till de andra företagen. När jag gör deras fakturor vill jag ju inte ha de fakturorna mot ett 3xxx konto, för då höjer jag ju omsättningen i det företaget och vi har märkt att när vi gör koncern redovisningen, så blir kostnaden för marknadsföringen för hög pga av att de andra företagen lägger den marknadsföringsposten som vi fakturera i sin RR, så skulle man kunna lägga deras fakturor med marknadsföring direkt mot ett 59xx? Så gör man elimineringen direkt där? Får man det? Nån som vet?

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Det är viktigt att man gör rätt vid vidarefakturering vid både inköpet och "försäljningen" för att det inte skall bli fel med momsen för det företaget som hanterat inköpet först. När det handlar om vidarefakturering och inte utlägg så skall man hantera inköpet som en kostnad och redovisa den ingående momsen ( om man har avdragsrätten för den ) och sedan vidarefaktureringen som en intäkt och redovisa den utgående momsen. Gör man inte korrekt gällande detta så kan man riskera att inte få avdrag för den ingående momsen, och man får då en högre kostnad men samtidigt så behöver man fortfarande redovisa den utgående momsen för vidarefaktureringen och det blir då inte jämt ut mellan dessa händelser. Du kan till exempel läsa varför det är viktigt att bokföra detta mot kostnads- respektive intäktskonton jämfört med att välja tex mot balanskonton i båda leden här: Artikel om vidarefakturering. Du kan även läsa vad Skatteverket anser kring vidarefakturering mellan koncerner här: Vidarefakturering Skatteverket

 

Så vad jag kan hitta så verkar det inte vara okej att lägga de fakturor man gör till bolaget inom koncernen mot kostnadskonto utan det skall hanteras så som jag beskrev ovan för att få momsen och resten rätt. Du kan ju alltid höra av dig till Skatteverket alternativt Bokföringsnämnden för att kunna få mer information kring det, eller om någon användare i forumet kanske haft detta problemet förut som kan hjälpa dig mer kring detta. Man brukar rekommendera att man använder sig av specifika kostnadskonton och intäktskonton för just vidarefakturering inom koncernen så att det är enklare sen när man gör sin koncernredovisning. 

 

Hoppas detta hjälpte dig, ha en fin dag!

/ Josefine