Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna1974
UTFORSKARE

Bokföring / Förenklat årsbokslut

Hej!

 

Jag skickade en faktura i november som kunden betalade först i januari. Jag bokförde enligt nedan den 31/12 (vilket jag läste mig till på den här sajten):

1510 Kundfordringar 10 000 kr (D)

3041 Försäljning tjänst 8 000 kr (K)

2611 Utgående moms 2 000 kr (K)

 

När fakturan sedan betalades bokförde jag enligt nedan:

1510 Kundfordringar 10 000 kr (K)

1930 Företagskonto 10 000 kr (D)

 

Nu sitter jag med mitt förenklade årsbokslut. Jag förstår att jag ska fylla i 10 000 kr i B7 Kundfordringar. Men när jag kommer till R1 och ska fylla i bokslutsunderlaget börjar det snurra. Min bokförda försäljning är ju korrekt såsom det står i dagboken. Jag kan ju inte lägga på Kundfordringar också. Så hur gör jag?

 

Tack på förhand!

Anna

 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då du har med försäljningen i R1 så behöver du inte ta upp kundfordringen i ruta B7. Är något förvirrande detta kan jag förstå men då summan 10 000 har påverkat ditt resultat positivt så är det med under balanserna som ett resultat för året vilket då gör att du inte får balanserna att stämma om du lägger in summan i B7.

/Joachim 

Anna1974
UTFORSKARE

Tack snälla!

Nu har jag kollat på min balansräkning och den balanserar men summan som står vid "Summa eget kapital, vid periodens slut" inkluderar ju kundfordringen. Så nu förstår jag ändå inte varför den inte ska stå i B7.

 

Som du skriver så finns ju försäljningen med i R1 eftersom jag bokförde enligt guiden jag hittade här på webbplatsen. Så där är det ju rätt. Fakturan påverkar rätt års resultat (2023). Men summan finns ju inte med i B9 Kassa och bank utan bör ju ligga i B7 för att det ska bli rätt.

 

Tacksam om du kan förtydliga så jag förstår. 

Hej

Inser att jag tolkat/läst din fråga fel. 

Du skall mycket riktigt ha med summan i Både B7 (beloppet inkl moms) och (nettobeloppet exkl moms) skall vara med i R1. Vilket det bör vara redan då det är bokfört.

Om summan av kundfordringarna är 10 000 inkl moms så skall det se ut så här.

 

Joachim

Anna1974
UTFORSKARE

Tack! Bra, nu är jag med.

 

Jag kan därmed inte använda Skatteverkets e-tjänst för Förenklat Årsbokslut eftersom B7 automatiskt hoppar till R1. Jag skapade därför egna bokslutsunderlag och i det här fallet hänvisade jag till verifikationen där man ser att summan är bokförd på 3041 och därmed automatiskt finns med i R1.

 

Tack igen!