Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan A
UTFORSKARE

Bokföring arbetslivsorienterad rehabilitering

Jag jobbar som massör och har enskild firma och Visma Eekonomi Smart.
Följande text finns i inställningarna för Kontoplan / 7621 / Redigera konto:

"Underkonto till konto 7620. Används för sjuk- och hälsovård som är avdragsgill. Vanligtvis får du inte dra av utgifter för offentlig eller privat hälso- och sjukvård eller tandvård men det finns undantag, företagshälsovård, vaccinationer i samband med tjänsteresa, arbetslivsinriktad rehabilitering, sjukvård och mediciner om din anställde blir sjuk utomlands, tandbehandling som är nödvändig med hänsyn till verksamhetens krav. För delägare i enskild firma eller handelsbolag bokförs hela kostnaden på konto 2012."


Innebär det att jag skall bokföra hela kostnaden med eventuell moms på konto 2012 och inte 7621?
 
3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

2013 eget uttag hade jag rekommenderat iställt för 2012 som används för F-skatt. Men det stämmer att sjukvärd inte är en avdragsgill kostnad i en enskild firma om det gäller dig som ägare och du skall då inte använda konto 7621.

7-konton används aldrig för ägarens kostnader utan 7 - konton används enbart för anställd personal.

/Joachim

Johan A
UTFORSKARE

Denna text finns på Skatteverkets hemsida under Avdragslexikon för enskild firma: 

" Rehabilitering och förebyggande behandling

Du får dra av utgifter för arbetslivsinriktad rehabilitering och förebyggande behandling om syftet med åtgärderna är att du ska kunna fortsätta arbeta i verksamheten. I regel behöver du ett intyg från en läkare eller annan medicinsk personal." 

 

Hur skall dessa kostnader bokföras? Det kan väl inte gå som eget uttag eftersom de är avdragsgilla?

Hej

Det stämmer att om det är avdragsgillt som rehabilitering så skall det inte gå som ett eget uttag. 

Du kan bokför det som en övriga avdragsgill kostnad på konto 6991.

/Joachim