Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mångafrågor
MEDLEM

Inventering i ett tjänsteföretag

Hej!

Jag har startat ett aktiebolag inom veterinärbranschen i år och ska nu inventera för första gången. Jag säljer inga varor direkt till kund, men har ett lager med förbrukningsmaterial (t.ex. sprutor, kanyler läkemedel mm) som jag använder när jag säljer tjänster till kunderna. 

 

Visst förstår jag rätt att det ska inventeras trots att det inte är handelsvaror?

 

Och fråga nr 2; när jag har köpt in dessa har jag bokfört dem som förbrukningsmaterial på 5460 (med motkonto 1930 där betalningen togs från). Jag har inte lagt in något lager på något balanskonto.

Hur gör jag när inventeringen är klar?

 

Säg att jag har ett lager av förbrukningsmaterial värt 10000 kronor och inget tidigare värde på något 14-konto.

Förstår jag rätt att jag lägger 10000 kr på debet på tex 1490?

Blir motkontot då 4990 med 10000 på kredit, eller ska jag ha 5460 som motkonto?

 

Är det något mer jag behöver göra eller räcker det här för att det ska balansera i slutändan?

 

Tack för svar!

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Då de förbrukningsmaterial du har används när du säljer dina tjänster så bör det inventeras helt korrekt. 
Om det totala värdet inte överstiger 5 000 kr så behöver du inte bokföra upp lagervärdet.

2. Du gör inventeringen på varornas nettovärde dvs du räknar bort momsen. sedan bokför du det framräknade värdet på följande sätt

1490 Debet
4990 Kredit

Det ovan är tillräckligt för att du skall ha bokföringen korrekt.

Önskar dig en fortsatt fin dag och god fortsättning på det nya året.
Joachim

Tack så mycket för svar!