Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vinotinto
NY MEDLEM

Bokföring av Alkoholskatt (Punktskatt) som betalats in förväg, dvs utan skatteupplag

Jag lurar på bokföring av alkoholskatten som betalas vid mottagande, dvs utan skatteupplag.

 

Om jag köper in köper in tex 4 pallar, med 600 flaskor vin på varje, blir alkoholskatten 53 256 SEK som betalas vid mottagandet.

 

Försäljningen av produkterna pågår under ca 2 år.

 

Vid sistuationen med ett skatteupplag är det enkel, då skatten är knuten till uttag och försäljning.

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Måste erkänna att jag inte helt förstår frågan. Har du möjlighet att förtydliga/utveckla frågan?

Har du hört efter med skatteverket gällande detta? Om inte så skulle jag rekommendera att du tar kontakt med skattverket.

/Joachim

 

Vinotinto
NY MEDLEM

OK Joakim, Detta har inget med Skatteverket att göra.

Som du vet finns det två sätt att ta emot alkohol för vidare försäljning. Som Varumottagare eller som Upplagshavare.

När man tar emot alkohol som upplagshavare betalas punkskatten vid försäljningen av produkten. Dvs hela processen är löpande och skapar inga problem. När man inte använder ett skatteupplag utan endast är varumottagare, betalas punkskatten för alla produkter direkt vid mottagandet och är inte knuten till försäljningen utan till inköptillfället. Eftersom Nettoomsättningen är Försäljning minus Punktskatt, 3000 - 3750, blir omsättningen initiellt "minus" när punktskatten betalas in som en klump, i fallet varumottagning utan upplag. Punkskatten är i detta fall egentligen en "tillgång" som försvunnit från företagskontot och dragits från skattekontot. Om ingen lösning finns för problemet blir år 1 omsättningensiffran mycket lägre an verklig och är 2 mycket högre an verklig. På inte något ställe hittar jag regler för hur denna fiktiva tillgång skall hanteras för att visa rätta siffror. Jag själv har aldrig haft problemet tidigare då all alkoholhantering hanterats via ett skatteupplag, och då följs försäljning, moms och punkskatt åt löpande. 

Vinotinto
NY MEDLEM

Är det rätt att jag vid införsel bokför man debet övriga punktskatter 2669 och kredit kortfristiga skulder 2499?

.Sedan debiteras 2499 när det betalas till Skatteverket  Sedan vid försäljning så krediteras skattebeloppet för varje flaska på 2669 tillsammans med försäljningen, något som måste korrigeras manuellt eftersom det inte går att göra den spliten när man skapar fakturan.

Hej

Vid inköpet skulle jag istället säga att det blir bättre att bokföra det på följande sätt

1930 Kredit totalt betalt belopp
4000 Debet Varuinköpskostnaden
2641 Debet ev moms
2669 Kredit Punktskatten 
1689 övriga kortfristiga fordringar Debet

På så sätt får du punktskatten i kredit och kan debitera 2669 när det betalas in och samtidigt får du med dig Alkoholskatten som en fordran i din balansräkning. 

Dragningen från skattekontot bokför du då när den sker mot 2669.

Jag förmodar att alkoholskatten som betalas in i förväg bör ligga som något tillgodo hos skatteverket som senare regleras mot punktskatten på försäljningen stämmer det?

/Joachim
 

Hej Joachim, Nej, Skatteverket drar hela summan direkt oavsett om man sålt något eller inte. Det betyder att inköpskostnad och punkskatt kan/eller ligger ibland på ett år medan försäljning etc på nästkommande år. Över flera år blir det till slut rätt, men varje år i sig är inte korrekt om man inte lägger handen på siffrorna. Om man väljer att hantera import och försäljning via ett skatteupplag följs allt åt, fsg, moms, alkoholskatt. Ett skatteupplag kostar däremot pengar då speciella regler gäller där och skatteupplaget hanteras ofta av logistikföretag som inte är blyga att ta bra betalt, dessutom måste en deposition göras på ett av skatteverket blockerat bankkonto som säkerhet för den skatt som vid varje tillfälle ligger i produkterna på skatteupplaget. Om man klarar kassaflödet är det billigare att betala skatten direkt, medan ett skatteupplag är snällare mot kassaflödet men dyrare.

Hej

Då skulle jag säga att mitt förslag ovan blir mest rätt. Ni har en tillgång för den punktskatt som betalats in till skatteverket.

/Joachim