Hej,
Jag skulle precis skapa momsdeklarationen för föregående räkenskapsår som ska vara inskickad 14 april och fick då varningsmeddelandet nedan.
Samtliga avvikelser gäller inköp från utlandet (bl.a. Facebook, Zapier o.s.v.), varför jag misstänker att min bokföring av dessa varit felaktig. Är bokföringen nedan korrekt eller gör jag något fel?
Ytterligare en anledning till att jag misstänker att jag gjort fel är att den utgående momsen för utlandsköp är högre än 25 % av summan av ruta 20 och 21.
Tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
Hej
du måste lägga in rätt momskod, i det visade fallet kod 21, på konto 5912 för att få det rätt.
Hej,
Tack för svaret! Är det enda felet? Blir det korrekt bokfört efter ändringen nedan eller behöver även konto 1930 en momskod?
Hej,
Nej, ingen momskod på 1930! Tänk på hur momsdeklarationsblanketten ser ut, momskoden styr i vilken ruta beloppet ska hamna och själva betalningen ska ju INTE in på den blanketten.
Lycka till!
Tusen tack, Annica!
Jag har nu korrigerat 30/31 verifikationer, men fastnade på den sista. Kan du se vad som har blivit fel här?
ja, det är ingen momskod på din andra 3010-kontering, 1328 kr. Ska vara 05
6991 ska inte ha någon momskod.
Och båda raderna 2611 ska ha kod 10.
Jag ändrade enligt instruktioner, men något är fortfarande fel. Kan du se vad det är?
Ja, den balanserar ju inte...
nu har du inte klistrat in hela verifikationen så det syns inte allt men jag gissar väl att det är dubbleringen av de 332 kronorna som är boven.
Tack för all hjälp, Annica!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.