Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Haneen 1
MEDLEM

Bokföring av aktiekapital

Hej 

 

När jag startade ett aktiebolag så satte jag in aktiekapitalet på företagskontot, Jag gjorde bankkoppling så att alla transaktioner dök upp automatisk i programmet och allt var bra tills jag hittade aktiekapitalet på ett annat konto som är företags sparkonto som ej var kopplat tills bokföringsprogram, det betyder att jag har inte bokfört aktiekapitalet när jag startade företaget för det var i sparkonto.

 

Hur ska jag gå tillväga för att rätta till det här? 

 

Räcker det om jag flyttar aktiekapitalet till företagskonto och bokföra det? 

 

Tack på förhand! 

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Vid uppstart av bokföringen i nytt AB ska aktiekapitalet läggas in som ingående balans, dvs D det bankkonto där pengarna finns och K 2081 Aktiekapital. Så om du gör denna registrering som IB kommer det att bli rätt. Sen om du för över pengarna till företagskontot bokför du det som just en överföring mellan egna bankkonton. 

Haneen 1
MEDLEM

Tack för svaret

Haneen 1
MEDLEM

Om jag klickar på inställningar sedan räkenskapsår och IB där kan man fylla i aktiekapitalet, det står datumet när företaget startades, det är så hur du menade att jag registrera aktiekapitalet vad? 

Sedan när jag föra över kapitalet tills företagskonto, hur ska jag bokföra det? kommer det rättas till automatisk som aktiekapital 2081? 

AnnicaL
CHAMPION

Ja, just så ska du göra. lägg in aktiekapitalet med minustecken på konto 2081 i Ingående balans och saldot på sparkontot som positivt belopp så att det inte blir någon skillnad mellan + och -. 

Överföringen från sparkontot till företagskontot bokför du D1930 L1940 (om du använt 1940 som sparkonto). Saldot på 2081 förändras inte, det ska stå kvar med insatt belopp 25000 eller vad du nu satta in som aktiekapital. 

Haneen 1
MEDLEM

Super, tack så mycket för hjälpen