Hej! Jag är amatörkassör i en ideell förening och har lite funderingar kring bokföring av årets resultat samt låsning av räkenskapsår.
Först och främst undersöker jag detta nu då det senaste åren inte har hanterats korret och räkenskaperna är inte låsta vilket jag tänkte försöka rätta till men vill då vara säker på att jag gör rätt. Jag har varit ekonomiskt ansvarig i föreningen sedan årskiftet 22/23 och det är därför inte jag som har bokfört de räkenskaperna som ska låsas. Jag behöver alltså ge mig in i bokföring som redan godkänd av årsmötet och de ekonomiskt ansvariga är ansvarsbefriade. Hur ska jag gå tillväga för att skapa årsresultat och låsa räkenskaperna utan att göra det värre? Kan jag skapa resultatverifikaten retroaktivt och själv skriva under i ett räkenskapsår som jag egentligen inte har ansvar för?
Vidare till själva bokslutet. Jag har undersökt hur resultatet ska bokföras och har kommit fram till följande:
På balansdagen, 8999 mot 2069, D/ K beroende på om vi gått med förlust/ vinst vilket fås från resultatrapporten.
Sedan är det lite oklart jag läste här https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-foregaende-ars-resultat/ta-p/176754 att en ska bokföra om resultatet på första dagen dvs 1/1 och här https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hur-ska-jag-bokfora-balanserat-resultat-Ideell-for... att det ska ske samma dag som föreningen godkänner resultatet på ett årsmöte vilket är det som gäller?
Oavsett datum ska detta som jag förstår det ske mellan 2069 och ett motkonto på egetkapital ex. 2010 (utan att gå via 2068/2067). Vi har just nu i min förening det egna kapitalet på 2010 uppdelat på 2050 och 2060 som anskaffningsfonder vilket gör att jag inte riktigt hänger med på hur jag bör bokföra föregående års resultat. (Alltså att saldona ska se ut som följande abs(2050 + 2060) = 2010) Ska jag använda mig av ett intäktskonto för att få balans i verifikatet eller hur ska jag gå tillväga? Exempelvis:
2069 Kredit
3345 Debet
2010 Debet
2050 Kredit
Ursäkta flera frågor i samma inlägg och något ostrukturerat men många saker runt bokslutet som känns oklara 😕
Mvh förvirrad kassör
Löst! Gå till lösning.
Hej
Om vi börjar med frågan gällande årets resultat i det avslutade året. Den konteringen påverkar inte resultatet alls utan är mer en kosmetisk omföring man gör för att balans och resultatrapporten skall bli tydligare så den kan du göra utan att det påverkar något. Resultatet kommer fortfarande vara samma som godkänts av årsmötet och de ansvariga revisorerna. helt korrekt att det är konto 8999 och 2069 som du skall använda.
När det gäller omföring av tidigare års resultat i året efter så det lite mer komplicerat eftersom ni har tre konton 2010, 2050 och 2060 att ta hänsyn till.
Avsättningar till olika interna fonder som resparationsfond, Underhålls fond etc gör man normalt sett i det nya året. Så frågan jag måste ställa är om det skall avsättas något av det tidigare årets eventuella vinst till dessa fonder 2050 och 2060?
Skall det inte avsättas något mot dessa konton så är omföringen enkel då omförs en vinst den 1/1 på följande sätt
2069 Debet (Vinsten)
2010 Kredit (Vinsten)
En förlust görs på samma sak men du vänder på debet och kredit.
Tänker att jag tar ett exempel där ni gjort en vinst på 100 000 och 50 000 av dessa skall avsättas till de två fondkontona. 25 000 på respektive konto.
Konteringen blir då på följande sätt
2069 Debet 100 000
2050 Kredit 25 000
2060 Kredit 25 000
2010 Kredit 100 000
Några intäktskonton (3345) skall du inte ha med i dessa omföringar då det inte skett någon inbetalning från kunder eller medlemmar utan det enbart är ett resultat som förs om.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej!
Tack så mycket nu har några saker blivit mycket tydligare.
Gällande avsättningen och det egna kapitalet har det hittills fungerat så att allt kapital på 2010 är uppdelat på 2050 och 2060 alltså om vi har gått med vinst på säg 100 000 så har konteringen sett ut som följande:
2010 Debet 100 000
2050 Kredit 60 000
2060 Kredit 40 000
Jag har funderat på om denna uppdelningen är lite konstig och om det egentligen bör vara delar av 2010 som är avsatt till interna fonder och inte hela kapitalet men har inte kommit fram till något vettigt.
Hängde inte riktigt med på delen du skrev ovan med vinst på 100 000 och 50 000 av dessa skall avsättas, som jag tolkar det är det inte balans i konteringen men ska man göra så ändå?
Allt gott,
Kasper
Hej
Börjar med konteringen jag skickade till dig. Tryckfelsnisse har varit framme. Den skall självklart se ut så här.
2069 Debet 100 000
2050 Kredit 25 000
2060 Kredit 25 000
2010 Kredit 50 000
Normalt sett avsätter man inte hela det egna kapitalet/Vinsten utan oftast en bestämd summa eller procent. Det gör man som regel för att kunna avsätta medel till fonderna även de år som man gjort en förlust t ex. Ett negativt resultat i ett år tillsammans med att saldot på 2010 är noll gör att man inte kan avsätta något i året efter. Då får man justera det negativa egna kapitalet med de medel som placerats i fonderna
Konteringen du bifogade visar samma konteringen som den jag bifogade men skillnaden är att man först då har bokfört om ett positivt resultat till eget kapital först. Det görs då på följande sätt i två steg.
1. Först bokförs årets resultat om till eget kapital
2069 Debet
2010 Kredit
2. Sedan gör man avsättningar till de två fonderna
2010 Debet 100 000
2050 Kredit 60 000
2060 Kredit 40 000
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.