Hej! Jag är amatörkassör i en ideell förening och har lite funderingar kring bokföring av årets resultat samt låsning av räkenskapsår.
Först och främst undersöker jag detta nu då det senaste åren inte har hanterats korret och räkenskaperna är inte låsta vilket jag tänkte försöka rätta till men vill då vara säker på att jag gör rätt. Jag har varit ekonomiskt ansvarig i föreningen sedan årskiftet 22/23 och det är därför inte jag som har bokfört de räkenskaperna som ska låsas. Jag behöver alltså ge mig in i bokföring som redan godkänd av årsmötet och de ekonomiskt ansvariga är ansvarsbefriade. Hur ska jag gå tillväga för att skapa årsresultat och låsa räkenskaperna utan att göra det värre? Kan jag skapa resultatverifikaten retroaktivt och själv skriva under i ett räkenskapsår som jag egentligen inte har ansvar för?
Vidare till själva bokslutet. Jag har undersökt hur resultatet ska bokföras och har kommit fram till följande:
På balansdagen, 8999 mot 2069, D/ K beroende på om vi gått med förlust/ vinst vilket fås från resultatrapporten.
Sedan är det lite oklart jag läste här https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-foregaende-ars-resultat/ta-p/176754 att en ska bokföra om resultatet på första dagen dvs 1/1 och här https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hur-ska-jag-bokfora-balanserat-resultat-Ideell-for... att det ska ske samma dag som föreningen godkänner resultatet på ett årsmöte vilket är det som gäller?
Oavsett datum ska detta som jag förstår det ske mellan 2069 och ett motkonto på egetkapital ex. 2010 (utan att gå via 2068/2067). Vi har just nu i min förening det egna kapitalet på 2010 uppdelat på 2050 och 2060 som anskaffningsfonder vilket gör att jag inte riktigt hänger med på hur jag bör bokföra föregående års resultat. (Alltså att saldona ska se ut som följande abs(2050 + 2060) = 2010) Ska jag använda mig av ett intäktskonto för att få balans i verifikatet eller hur ska jag gå tillväga? Exempelvis:
2069 Kredit
3345 Debet
2010 Debet