Hej,
Har köpt en verksamhet via mäklare. Först la jag en handpenning vid köpeavtalets påskrift vilket jag redan bokfört.
När vi blev godkända av hyresvärden för lokalen och hyresavtalet var påskrivet så bad mäklaren mig att föra över resterande belopp till mäklaren. Alltså, både HP och resterande belopp fanns nu på mäklarföretagets konto. När sedan mäklaren överförde beloppet till säljarna så fick jag en kvittens på det. Säljarna fick pengarna vid tidpunkten när vi tog över verksamheten.
Frågan är då om jag ska bokföra överföringen till mäklaren, ungefär som när jag överförde HP, och sedan när säljarna fick pengarna vid verskamhetsövertagandet?
I så fall är det väl vid övertagandet (kvittensen på att säljarna fått betalt) som jag bokför själva köpet (inventarier, maskiner, goodwill, osv)? Hur ska jag bokföra överföringen till mäklaren?
Det kanske inte är så man gör?
Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
Mvh