Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av betalning för verksamhetsköp (inkråm) - eEkonomi

Hej,

Har köpt en verksamhet via mäklare. Först la jag en handpenning vid köpeavtalets påskrift vilket jag redan bokfört.

När vi blev godkända av hyresvärden för lokalen och hyresavtalet var påskrivet så bad mäklaren mig att föra över resterande belopp till mäklaren. Alltså, både HP och resterande belopp fanns nu på mäklarföretagets konto. När sedan mäklaren överförde beloppet till säljarna så fick jag en kvittens på det. Säljarna fick pengarna vid tidpunkten när vi tog över verksamheten.

Frågan är då om jag ska bokföra överföringen till mäklaren, ungefär som när jag överförde HP, och sedan när säljarna fick pengarna vid verskamhetsövertagandet?
I så fall är det väl vid övertagandet (kvittensen på att säljarna fått betalt) som jag bokför själva köpet (inventarier, maskiner, goodwill, osv)? Hur ska jag bokföra överföringen till mäklaren?

Det kanske inte är så man gör?

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
Mvh
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan bokföra dina betalningare till mäklaren som en förskottslikvid och sedan föra om därifrån till respektive tillgångskonto på tillträdesdagen.

Exempel

Handpenning och slutlikvid 

Kredit likvidkonto (1930 motsv)
debet konto 1613 förskott (T ex)

PÅ tillträdesdagen

Kredit konto 1613 förskott ( t ex)
Debet konto 1220 inventarier
Debet konto 1410 lager
osv

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen.
Mvh