Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

stranden
MEDLEM

Bokföring av bloggintäkter

Hej!

Jag är en influencer och bloggar bl.a på plattformen Substack. Jag har precis fått mina första intäkter i form av månadsvisa prenumerationsintäkter, men är osäker på hur dessa skall bokföras.

 

1. Mitt pris är $39 per månad men sedan tar plattformen 10% i avgift och Stripe tar ca 3% i "credit card fee" innan jag erhåller betalningen. Bokför jag nettobeloppet som intäkt eller bokför jag $39 omvandlat till SEK som intäkt och sedan bokför ovan kostnader separat? Vilka konton är lämpliga och vilken USDSEK kurs använder jag? Jag bokför enligt kontantmetoden.

 

2a) Moms: Jag kommer att ha prenumeranter spridda över världen. Vad gäller moms så tolkar jag den digitala prenumerationstjänsten jag säljer som en digital tjänst som faller under "Undantag från huvudregeln vid försäljning av tjänster till privatpersoner", dvs tjänsten anses tillhandahållen i köparens land. Rimlig tolkning att min försäljning utomlands ej triggar svensk moms?

 

2b) T.ex har jag sålt till en privatperson i New York. Enligt deras regler behöver jag inte ta ut någon moms i USA. Behöver jag involvera några momskonton i min bokföring då varken svensk eller amerikansk moms har triggats? Vad jag förstår behöver försäljningen ändå redovisas i den senare momsdeklarationen.

 

Tack för svar!

 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Gällande fråga 2 och 3 så behöver jag hänvisa dig till skatteverket för att få ett definitivt svar.

Fråga 1 kan jag däremot besvara. Du skall bokföra upp avgifterna direkt i samband med att inbetalningen kommer.

Visar med ett exempel utan moms på en total försäljning på 1000 kr där 100 kr är avgiften och 30 kr Stripes del. Så det utbetalda beloppet är 870 kr.
Obs försäljningskontot är bara ett exempel du kan behöva använda andra konton beroende på vad skatteverket svara gällande fråga 2 och 3.



/Joachim