Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av donationer som influencer i en annan valuta

Lite fundersam hur jag ska göra med bokföringen av mina donationer som jag får via en hemsida som heter Ko-fi.

 

Kort förklaring: Följare från Instagram donerar en valfri storlek av peng till mig via hemsidan Ko-fi för att stötta mig som influencer, dom får lite selfies som tack och pengarna kommer till mig via paypal (mitt paypal-konto som jag använder för företaget). Valutan jag får är GBP som jag då har på min Paypal i GBP, tills den dagen jag använder pengarna till någon utgift eller överför dom till mitt eget konto och det är inte förrän då dom görs om till SEK.

 

Eftersom donationerna sker via nätet från människor jag inte känner så vet jag inte om de är innanför eller utanför EU. Man får ju som "kvitton" på transaktionen från paypal, som jag sparat som min verifikation på transaktionen... hjälp? 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle rekommendera dig att vända dig till Skatteverket kring hur dessa bör redovisas eftersom just intäkter relaterat till influencers kan ibland vara lite komplicerat. Att pengarna är i en annan valuta är inget som gör något, utan när du får in dem på ditt Paypal konto så skall detta redovisas som en intäkt, och du får då kolla upp vilken valutakurs som gäller för det tillfället. Donationer utan motprestation är vanligtvis skattepliktiga men momsfria, men det kan vara bra att dubbelkolla om selfies räknas som en motprestation eller om det går under momsfriheten som gäller för donationer trots allt.

 

Med tanke på att det är en donation så skulle jag säga att det inte spelar någon roll om det kommer från någon inom eller utanför EU, utan att man bokför det mot samma bokföringskonto, tex något inom kontogruppen 399X, tex 3993 Erhållna donationer och gåvor. Det som påverkas är snarare hur man skulle redovisa intäkten samt eventuell moms i momsrapporten, och det bör du höra med Skatteverket så att du får det så korrekt som möjligt.

 

Hoppas detta hjälpte dig lite, ha det fint!

/ Josefine