Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av elcertifikat för ett elhandelsbolag

Hej,

Hur ska ett köp av ett elcertifikat bokföras? Beloppet är på 9000:- och är köpt från ett bolag. 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Beck123,

Nu har jag antagit att du är köpare utan egen kvotplikt och då gäller följande enligt Redovisa Rätt:

Köpare utan egen kvotplikt:

Kostnaden för elcertifikat ingår i den elkostnad som debiteras av det kvotpliktiga företaget, som normalt bokförs på konto 5020 El för belysning, 5120 El för belysning, 5310 El för drift eller på ett konto i kontoklass 4. Bokföringsmässigt behövs därmed inget särskilt konto för elcertifikat.

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tinna

Elcecertifikatet eller licensen som det kanske även kan vara är köpt från ett bolag så att mitt företag kan köpa el från ett annat företag som i sin tur köper el från elbörsen. Gäller det som du precis skrev då? Undrar även om certifikatet/licensen inte ska hänförs som en finansiell anläggningstillgång? 

Tack för svar.

Hej Beck123,

Om du räknas som kvotpliktig vågar jag inte svara på utan det behöver du kolla upp själv.  På energimyndigheten.se kan du läsa mer om vad kvotpliktighet innebär och hur det definieras. Hoppas det kan hjälpa dig. 

/Tinna