Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av erhållen fastighet (jordbruksfastighet) som gåva

Hej,

 

Har genom gåva erhållit 1/2 av en jordbruksfastighet.

Fastigheten förvärvades av gåvogivaren samma år till ett pris inkl. lagfart om 204 020kr

 

Min fråga är hur det ska bokföras korrekt i min bokföring?

Har på eget bevåg (utifrån fördelningen tax.värde): 

D

1110 - Byggnader 5 000kr

1130 - Mark 97 010kr

K

2018 - Övriga egna insättningar 102 010kr

 

Är detta korrekt bokfört?

 

Vidare med detta förfarande blir det minus i balansräkningen.

Eget kapital visar på minus 102 010 kr.

Ska det vara så?

 

Funderar även kring avskrivning på byggnaden.

Värdet är (genom fördelning utifrån taxeringsvärdet) 5 000kr

Ska man skriva av om 2%/år?
Känns rätt futtiga pengar att bokföra.

Dessutom ska det fördelas utifrån de månader under 2020 vilket jag innehaft fastigheten, alltså två månader.

Byggnaden är ett gammalt torp som är fallfärdigt nästintill.

Inga planer på att rusta upp det i närtid då det krävs betydande insatser för att göra det.

 

Tacksam för svar 🙂

 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag har försökt hitta så mycket information om detta som möjligt men det är inte helt enkelt måste jag erkänna, den information jag kunde hitta som var en säker källa var från Skatteverkets artikel om Jord- och skogsbruksfastighet. Eftersom du dels erhållit jordbruksfastigheten som en gåva och funderar på bokföringen av det samt funderar på avskrivningarna så tycker jag du ska kontakta din redovisningskonsult så allt verkligen blir korrekt och så du inte får någon skattesmäll eller likande i framtiden. Har du ingen redovisningskonsult i dagsläget kan du via vår sida Hitta revisor & redovisningsbyrå söka upp en få hjälp att söka upp någon som kan passa, detta är även konsulter som använder Visma som program vilket kan underlätta. 

Såklart är det välkommet för andra användare med information kring ämnet att flika in! 🙂 
/My