Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av ett kortfristigt lån

Hej,

Jag ska bokföra ett kortfristigt lån på 15.000 kr som avbetalas på 8 månader. Dock är jag osäker på hur jag ska bokföra kostnaderna för det. Eftersom jag betalar av lånet i flera omgångar och som inte betalas tillbaka vid ett och samma tillfälle som finns i exempel på här i Visma. 

Lånet är taget hos Qred som har fast månadskostnad på 600kr istället för ränta. 

Hur ska jag bokföra detta så det blir rätt? Ska jag använda mig av exemplet för långfristigt lån och bokföra skulden vid varje inbetalning (har gjort avbetalningar på olika belopp) samt bokföra den fasta kostnaden på 600kr på 6570 Bankkostnader?

1 SVAR 1

Det som Qred, och en helt del andra enligt mig mindre seriösa kreditföretag, kallar för avgift skulle nog jag välja att kalla för ränta och bokföra den som räntekostnad. 

Och om jag förstår dig rätt så har du lånat 15 000 kr i 8 månader och betalar 600 kr vid varje avbetalning i "avgift". Om vi då räknar om detta till årsränta, så som det skulle kostat hos banken, så tar vi dessa 600 kr x 12 månader (banken har alltid årsränta) och får då 7 200 kr. Detta belopp i förhållande till lånebeloppet ger att detta motsvara en årsränta på 48 %. Vilket då är lagligt idag men jäkligt oetiskt. 

Ett banklån på motsvarande belopp och låt säga en ränta på 8 %, vilket är högt idag, skulle ge en total årsränta på 1200 kr... vilket är jäkligt mycket billigare. Lycka till!