Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lina--
MEDLEM

Bokföring av faktura med moms

Ska bokföra en betald faktura med moms (25%). Har registrerat en Kassa-bankhändelse och ska nu matcha den. Har satt 1930 K och 2641 D (för momsen) och 2440 D på resterande belopp. Är detta rätt?

Och vidare, på konto 2641 står redan momskod 48. Ska jag fylla i momskod på de andra kontona? Och isåfall vad? Jag är total nybörjare på bokföring så jag behöver hjälp! 🙂

10 SVAR 10
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Normalt registrerar man en leverantörsfaktura som Inköp/Leverantörsfaktura/ny och anger där totalbelopp, moms och kostnadskonto.

 

I ditt fall verkar det som att du tänker matcha betalningen direkt i Kassa-bankhändelser och då är inte konto 2440 aktuellt utan där ska du ange aktuellt kostnadskonto.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Ok. Spelar det nån roll att jag ämnar bokföra med kontantmetoden? Tänkte att man kan matcha bankhändelser på kontot efterhand som de inträffar och jag skapat dem? Eller tänker jag helt fel?

Hej

 

Du tänker nog rätt. Har man bokföringen inställd på Kontantmetoden blir leverantörsfakturor inte bokförda när man registrerar dem utan först när de matchas som betalda i detta fall via en Bankhändelse.

 

När leverantörsfakturan registreras med totalbelopp, moms och kostnad sker ingen bokföring utan fakturan sparas utan verifikationsnummer. 

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Ok. Skulle du säga att det är bäst att registrera lev. fakturan och gå den vägen. För där får jag inte riktigt rätt på det. Eller, kan jag göra såhär: 

trycker Matcha på bankhändelsen och sen välja Övrigt uttag, Egen kontering

1930 K 

6300 D

Och sen bokföra den? (Detta gäller en betalning av en företagsförsäkring, dvs ingen moms)

 

Hej

 

Jag tycker att det är bäst att registrera leverantörsfakturorna i Inköp/Ny leverantörsfaktura av flera skäl.

 

1. Minimerar risken att "glömma betala" och därmed bättre ordning.

2. Vid årsbokslut måste all obetala leverantörsfakturor ändå bokföras. Ligger de i registret sköts detta automatiskt efter påminnelse.

3. Spårbarhet. Det är lättare att söka på gamla händelser och minimerar risken för dubbelbetalningar.

 

Om du dessutom lär dig att scanna och läsa in dina leverantörsfakturor och kvitton kommer du snart upptäcka hur lätt och säkert det är.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Jag förstår! Lika bra att lära sig det smartaste sättet direkt 🙂

Så när jag nu ska skapa en lev. faktura och fyller i uppgifter så skapas det en rad för konto 2440 lev.skulder. 

Då har jag en differens på totalbeloppet, ska jag trycka "bokför" där, eller ska den "balanseras" mot nåt i detta skedet?

Tack för att du försöker hjälpa mig!

Hej

 

Helt rätt.

 

När du har ingående moms på fakturan och fyller i "boxen" därav moms får du automatiskt en rad med 2641 Ingående moms.

 

Bokför kan du inte köra förrän konteringen balanserar (försöker du får du ett felmeddelande). Så lägg in ett lämpligt kostnadskonto och belopp så att differensen försvinner och posten balanserar.

 

Då kör du Bokför.

 

Om man har Kontantmetoden verkställs inte bokföringen förrän fakturan registreras som betald.

 

Vill du ha tips och råd får du gärna kontakta mig på casperkonig@gmail.com

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Så tacksam för din respons! Allt är verkligen helt nytt och jag har gett mig tusan på att försöka lära mig pö om pö.
Kan jag då balansera lev.fakturan mot, i detta fall, 6300 företagsförsäkringar? Rätt tänkt?

Hej

 

Ja det är rätt tänkt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tusen tack!