Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sanna Holst
MEDLEM

Bokföring av försäkringsärende

Hej! 

 

Vi har en byggfirma jag och maken. 

Under två tillfällen på väldigt kort tid utsattes samma bil av skadegörelse och stöld.

 

Jag har alltså två fakturor från Ryds Bilglas som jag behöver hjälp med att bokföra rätt. 

Första fakturan ser ut som följande 

 

Totalt att betala 2428 kr

Moms: 568,99 kr

Självrisk: 1500 kr 

 

På fakturan står det också följande 

Underlag för att beräkna fram moms 1 st 1916,76 kr
Underlag för att beräkna fram moms 1 st - 1916,76 kr

Sen kommer en momsspecifikation

-1916,95 kr  0% moms

2844,95 kr 25% moms ( 568,99 kr )

1500 kr 0% moms

 

Sen fick jag bara 500 kronor av vårat försäkringsbolaget för denna faktura och huuur ska jag bokföra in det ?

 

Mycket tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar Sanna 

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Jag får inte riktigt ihop dina siffror du angett för fakturan från Ryds bilglas? Du anger att du betalar 2 428 men momsen plus självrisken blir bara 568,99 + 1 500= 2068,99 dvs att det saknas 359,01 någonstans. Självrisken bokförs i alla fall mot tex 6320 Självrisker vid skada, och momsen har du avdragsrätt på och bokför mot 2641. Det är alltså du som skall redovisa den ingående momsen på totala försäkringsvärdet, därav så betalar du både momsen och självrisken men du har avdragsrätt för momsen och du bokför den mot 2641 som du sedan får tillbaka som ingående moms. Försäkringsersättningen bokför du mot ett 39XX konto, tex 3994.

 

Du behöver nog dock kolla på dina underlag och se varför siffrorna inte riktigt går ihop, det känns som att något saknas gentemot de siffror du gett mig. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefin!

det stämmer att jag glömde att skriva torkarblad  för 359,20 kr

 

2440 2428 kr i kredit

2641 568,99 kr i debit

5613 359,20 kr i debit

6320 1500 kr i debit

 

kan det här stämma? eller ska 3994 vara med där också?

Förstår inte iallafall varför jag bara fått tillbaka 500 och hur jag ska bokaföra detta?

 

Med vänliga hälsningar Sanna 

 

Hej igen!

 

Ah okej, det förklarar saken! Ja det ser rimligt ut det bokföringsförslaget. 3994 skall inte vara med vid betalningen av fakturan från Ryds då det inte har med den fakturan att göra, utan vid ersättningen från försäkringsbolaget. Så ersättningen bokför du mot 3994. Varför du enbart fått 500 kr från försäkringsbolaget är tyvärr svårt att veta, jag rekommenderar dig att kontakta dem för svar kring vad ersättningen är tänkt att täcka. Om jag får gissa så skulle jag säga att det är en ersättning för torkarbladen, som är 359,20 x 1,25 = 449 ink moms, där de avrundat uppåt till närmsta hundratal men det är som sagt bäst att kontrollera med försäkringsbolaget. Det bör stå på underlaget du får från försäkringsbolaget gällande försäkringsärendet. 

 

Ha det fint!

Josefine