Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Bokföring av gammal skatteskuld

Hej!

 

Har ett fel i bokföring sedan ett par år tillbaka på en skatteskuld på 21 kr (!). Den är betald och finns bara i min bokföring. Jag har försökt korrigera den i 2021 års bokföring för att kunna skicka in bokslutet för 2022 (de ingående balanserna stämmer inte) inget av de sätt jag försökt fungerar. Det blir alltid en diff. Kan man bara boka bort den och hur gör jag i så fall då?

 

Som allid tacksam för svar!

Elisabet

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Jag skulle bokföra bort differensen som en bokslutsverifikation 2022-12-31 med:

 

Debet 2510     21 kr  (eller det konto du har det felaktiga skuldsaldot på)

Kredit 8910     21 kr  (förutsätter att årets verkliga skatt 2022 är högre än 21 kr)

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Hej och tack för svar! Problemet är att Visma Skatt & Bokslut Pro flyttar tillbaka summan från 8910 till 2510 när man gör bokslutet. Ett annat problem är att det är ett felaktigt IB efter import till e-ekonomi och det gör att hur jag gör när jag flyttar de 21 kr så blir den diff i balanserna mellan Tillgångar och Skulder och Eget kapital. Tips?🙃

 

Hej

 

Lite svårt utan att kunna se din bokföring. Får du ingen ordning på balansen får du gärna skicka mig företagets org.nummer till casperkonig@gmail.com så kan jag bjuda in till en samarbetskoppling (kostnadsfri) och ge tips om lösning.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Hej igen!

Tack snälla! 🙏❤️Hör av mig om jag behöver din hjälp! 😊

 

Elisabet