Hejsan,
Har nyligen gjort ett inköp via onlinemarknadsplatsen Vestiaire där företaget (AB) köpt in ett klädesplagg som ska säljas med VMB.
På kvittot för köpet redovisas det tre olika kostnader som vi betalt:
Min fråga är därmed, hur ska kostnad 2 samt 3 redovisas när företaget som driver onlinemarknadsplatsen är ett franskt företag?
Jag förstår att frakten inte får räknas med som en kostnad för själva plagget och jag antar då även att "buyer service fees" inte heller får räknas med i kostnaden för varan som ska säljas med VMB.
Det jag har svårt att lista ut är hur jag ska redovisa momsen för frakten samt köparavgiften eftersom jag uppenbarligen har betalt moms för båda två.
Stort tack på förhand och trevlig helg!
Mvh,
Hjalmar
Hej
Du hanterar det på följande sätt. Visar med ett exempel på en total summa på 1 000 kr, där varorna kosntar 850 kr, 50 kr är Buyer service fees (incl, tax) och 100 kr frakt.
Observera momskoderna efter konto 6050 och 5710 som jag markerat på bilden. Dessa måste du lägga dit manuellt.
Momskoden gör så omvänd skattskyldighet redovisas på dessa kostnadern. Det är en fiktiv moms som man skall redovisa till SKV så de får information om hur mycket handel som sker med andra länder inom EU.
/Joachim
Hej,
Tack så jättemycket för det snabba svaret.
Har sett i tidigaregående trådar här på forumet att man ska använda konto 1465 vid inköp med normal VMB. Stämmer det och ska jag i så fall byta ut konto 4020 mot 1465 i konteringen?
Ska jag ha en annan momskod på konto 5710 om det gäller frakt inom Sverige och bör jag då skapa ett separat konto för frakt inom Sverige och ett separat konto för frakt från andra EU länder?
Utöver det undrar jag även hur jag gör om jag exporterar en vara som är bokförd på mitt VMB lager. Räcker det med att jag bokför över kostnad för plagget från konto 1465 till konto 4000?
Tack ännu en gång för hjälpen!
Mvh,
Hjalmar
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.