Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Joel Engberg
MEDLEM

Bokföring av kreditfaktura

Halloj!

 

För ett par dagar sedan hyrde jag ett kameraobjektiv från ett företag. När jag fick hem fakturan hade de råkat skriva in 2 dagar istället för 1, så innan jag betalade ringde jag företaget för att få det korrigerat. Jag har nu fått en kreditfaktura på halva beloppet och är lite fundersam på hur jag borde bokföra det. 

 

Borde jag betala halva beloppet av den ordinarie fakturan, koppla både originalfakturan och kreditfakturan och bokföra betalningen som vanligt eller måste jag specificera båda fakturorna i själva bokföringen? Alternativt om jag borde betala hela beloppet från originalfakturan, vänta på inbetalningen och bokföra efter det. Jag använder kontantmetoden.

 

 

Tacksam för svar!

Vänlig hälsning, Joel

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du registrerar båda fakturan och kreditfakturan som leverantörsfakturor under Inköp och Leverantörsfakturor. Sedan matchar du den lägre betalningen mot både fakturan och kreditfakturan.

1. Välj matcha och registrering av leverantörsfaktura och välj fakturan med det högre beloppet. Klicka sedan på ny bokföringshändelse.

 

2. På nästa sida väljer du sedan betalning av krediterad leverantörsfaktura och kreditfakturan. Bokför den sedan. På så sätt får du in både fakturan och kreditfakturan på rätt datum i bokföringen och kan matcha inbetalningen mot båda två.

 

/Joachim

 

Tack så mycket för svar! Jag har dessvärre stött på en del problem när jag försökt följa dina instruktioner.

 

Det första var att Visma tolkar beloppet som positivt istället för negativt från min CSV-export från handelsbanken. Jag kunde ändra det genom att öppna CSV-filen med TextEdit och lägga till ett - tecken innan beloppet och efter det dök det betalda beloppet upp som det skulle. 

 

Det andra problemet har jag tyvärr inte listat ut hur jag ska ta mig runt. När jag klickar på bokför så får jag upp meddelandet att jag måste fylla i ett belopp. Jag undrar om det kan bero på att det fortfarande finns en avvikelse som måste åtgärdas trots att beloppet som är kvar att stämma av är på 0,00, precis som i ditt exempel. 

 

Screenshot 2024-05-17 at 01.47.16.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag hoppas att min förklaring av problemen var nog tydliga. Återigen tacksam för svar!

 

/Joel

Hej

Misstänker att orsaken till att det står att du skall fylla i ett belopp är för att beloppet på första sidan inte är korrekt. För visst var detta belopp avdraget från en annan betalning?. Jag skulle i så fall även behöva se första sidan där du matchar den fakturan med det ordinarie beloppet också.

/Joachim

Bild 1 - Första sidan

Screenshot 2024-05-19 at 22.52.49.png

Bild 2 - Andra sidan

Screenshot 2024-05-19 at 22.53.03.png

Bild 3 - Din exempelbild

Screenshot 2024-05-19 at 22.54.39.png

Från vad jag kan se så har vi skrivit in exakt samma. Felmeddelandet kommer först upp när jag klickar på Bokför och visa nästa- knappen. Jag antar att du också skulle få det meddelandet eftersom att avvikelsen i sida två inte har åtgärdats, även i ditt exempel. Tack så mycket för att du tar dig tid. Det uppskattas verkligen!

 

/Joel

Hej

På första sidan så har du beloppet 494 kr som betalt belopp det är det beloppet du skall ändra till hela fakturabeloppet som originalfakturan är på (988 kr)
Du betalar trots allt hela summan på 988 men där du använder en kreditfaktura som en del av betalningen.

Sidan 1

 

På sidan 2 kan du sedan välja kreditfakturan som då minskar det betalda beloppet.



/Joachim

 

Det har du ju helt rätt i. Slarvigt av mig! Det löste problemet. Tack så mycket för all hjälp!