Hej!
Jag har nyligen börjat bokföra mer och mer själv, och jag har några frågor kring bokföring av semesterlön för mina anställda enligt procentregeln (12%). Jag vill vara säker på att jag gör rätt för att hålla koll på semesterskulden. Exemplet nedan innehåller riktiga belopp, så det ser lite rörigt ut med alla ören.
Exempel på bruttolön: 49 406,27 kr
Bokföring vid utbetalning:
Summa DEBET: 72 721,28 | Summa KREDIT: 72 721,28
Bokföring till och från skattekonto: (Personalskatt 2710 + Avräkning lagstadgade sociala avgifter 2731)
Bokföring för arbetsgivaravgift:
Bokföring för personalskatt:
Blir det rätt genom att jag bokför 2731 vid löneutbetalningen och sedan bokför tillbaka från skattekontot till 2730?
Tack på förhand för hjälpen!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Du bör använda 2731 även vid dragningen av det från skattekontot. Du vill att konto 2731 skall bli noll efter det att summan har dragits från skattekontot.
I övrigt ser allt helt korrekt ut.
/Joachim
Tack för svar, anade det. Ändrar till 2731 istället då. Nu till nästa fråga: hur bokförs det när jag väl ska betala ut semesterdagar i kombination med "vanlig" lön inkl procentregeln?
Exempel:
Bokför jag rätt om jag gör följande:
Summa Debet: 41 003,04 - Summa Kredit: 41 003,04
/Hannes
Hej
Jag är dessvärre på tok för dåligt insatt i lön för att kunna svara på denna frågan. Får hänvisa den vidare till en lönekonsult för att kunna garantera att svaret du får blir helt korrekt.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.