Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Erik_Svensson
MEDLEM

Gå över till holdingbolag

Hej,

 

Jag och min bror har precis skaffat varsit aktiebolag efter att vi båda gått över från enskild firma. Vi äger våra individuella bolag just nu 100% själva. Vi har precis påbörjat processen med att skapa upp ett holdingbolag som vi ska äga 50% var av. Detta holdingbolag ska i sin tur ta över fullt ägande över båda våra aktiebolag.

 

Nu till min fråga. När vi säljer våra bolag till holdingbolaget kan vi då sälja aktierna i respektive bolag för anskaffningsvärdet? Just nu finns bara aktiekapitalet i bolagen.

 

Men vi har massa jobb redo att fakturera. Om vi dock skulle välja att fakturera så kommer vi få in massa pengar på bolagen innan hela processen med holding är klar. Kommer detta då tvinga oss att köpa aktierna med holdingbolaget för ett mycket högre pris?

 

Vänligen,

Erik

 

 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det kan bero på ett antal saker så svårt att ge dig ett rakt svar på frågan. Bifogar en länk med mer information om din frågeställning.

https://www.wolterskluwer.com/sv-se/expert-insights/tre-satt-att-salja-genom-holdingbolag

Sedan skulle jag nog ta upp frågan med en ekonomikonsult eller revisor för att säkerställa att allt blir helt korrekt och bäst för er utdelning och skattemässigt.

/Joachim