Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daniel Lo
MEDLEM

Bokföring av parkering (förmånsbil) vid anställds boende

Hej,

 

Jag har nyligen skaffat en förmånsbil och undrar hur jag bokför parkering vid min bostad som mitt AB ska betala för. Parkeringen kostar 3125 kr inkl moms, är momsen avdragsgill? Tänker jag rätt att förmånsbeskattning blir 937,5 kr (30% av 3125 kr) samt att jag behöver betala 982 kr i arbetsgivaravgifter?

 

Tack på förhand!

 

Daniel

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skulle råda dig att kontakta skatteverket gällande vilket belopp som skall förmånsbeskattas. Kan inte hitta någon information alls om att 30 % skulle vara den rätta förmånsbeskattningen. 

På skatteverkets hemsida står enbart följande.

"Det räknas som en skattepliktig förmån om din arbetsgivare betalar för en parkering vid din bostad och det gäller både för din privata bil och om du har en förmånsbil."

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/bilforman/parkeringochgaragepla...

Jag tolkar det som att hela beloppet då skall förmånsbeskattas. Men hör efter med skatteverket så du får det helt klart för dig vad som gäller.

Arbetsgivaravgiften blir helt korrekt ca 982 kr.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack @Joachim E för svar. Jag ska ta kontakt med Skatteverket men hur ska jag bokföra detta?

Hej

Parkeringskostnaden bokför du som en kostnad på konto på 5810 biljetter till exempel eller om du vill lägga upp ett eget konto för just denna parkering så kan du skapa ett konto som heter 5811 parkering hem.

Sedan skall förmånsbeskattningen i samband med löneutbetalningen bokföras på följande sätt.
7385 kostnader fri bil debet (Förmånsvärdet)
7399 Motkonto förmåner kredit (Förmånsvärdet)
7510 Arbetsgivaravgifter Debet 982
2731 Avräkning sociala avgifter Kredit 982.

Använder du något av Vismas lönesystem så skulle jag rekommendera att kontakta supporten för lönesystemet så kan de hjälpa dig lägga upp detta rätt i lönesystemet så det förenklar hanteringen av förmånshanteringen i samband med lönerna.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim