Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

evelinalu
NY MEDLEM

Bokföring av printkostnader

Jag säljer fotograferingstjänster. Kunden köper till exempel paket där de får en 1h fotografering och ett visst antal digitala bilder ingår. Jag har bokfört detta som försäljning av tjänst.

I vissa paket har jag dock även inkluderat att kunden får välja ut en av bilderna som de får som fysisk print, och funderar nu lite kring hur jag ska bokföra dessa kostnader? Hur bokför jag kostnaden av trycket (som jag köper in från ett tryckeri) samt fraktkostnader? Behöver jag föra lagersaldo för detta? 

Printen har alltså ingått i tjänsten/totalpaketet och jag har inte skilt på vad som är fotograferingskostnad och kostnad för print till kunden. 

Tacksam för hjälp!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Själva inköpskostnaden av printningen kan du lägga på 6590 Övriga externa tjänster. Fraktkostnaden kan du lägga på samma konto om du inte vill dela upp det. Känner du att du vill dela upp det lägger du själva fraktkostnaden på konto 5710 frakt och transport.

Om bilderna är sådan som vems som helst kan köpa så behöver du lagerföra dem om det totala lagervärdet överstiger 5 000 kr.

Försäljningen av dem är som med själva inköps och fraktkostnaden inte nödvändig att särskilja om du inte absolut vill detta.

/Joachim