Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Axel w
MEDLEM

Bokföring av privata utlägg i aktiebolag

Hallå,

 

Jag har gjort de flesta köpen på företaget via mitt privata kort. Som ett resultat är således de flesta utgifter från företagskontot överföringar/ersättning till mig.

 

Jag är nu osäker på om dessa har bokförts korrekt. Jag har importerat händelserna från banken in till Visma eekonomi. Jag har sedan matchat dessa utgifter som nedan

 

Namnlös.png

 

Dock betyder detta att mitt företag nästan endast har massa kortfristiga skulder till mig som utgiftspost.

 

All friskvårdsbidrag, elektronik, fika osv blir inte bokförda som just sådana utan som skulder till mig.

 

Har jag missat något steg?

 

Hur borde dessa privata utlägg bokföras i systemet så jag får bankhändelsen både registrerad som ett utlägg till mig privat men att detta utlägg samtidigt avser X inköp?

 

Det är ett aktiebolag det avser.

 

Axel

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag vill kika så jag förstått det hela rätt. Du har gjort inköp till företaget med egna pengar, har du då fört över dessa pengar till ditt privata konto sen? 
För vad jag kan se så finns det inget inköp bokfört på något inköps/kostnadskonto som visar vad det är för inköp som gjorts och det är förmodligen detta som missats. Om vi tar din bild som exempel så har du bokfört en överföring från företagskontot till ditt privata konto men du har även registrerat ingående moms på det beloppet vilket inte riktigt stämmer. Jag förstår tanken med ingående moms men det är moms som ska dras på själva inköpet/inköpskontot och inte på överföringen mellan kontona. 

 

Nedan kommer jag visa hur ett inköp med privata pengar samt överföringen från företagskontot kan registreras. I mitt exempel har gjort ett inköp av en vara med 25% moms för 1000 kr och betalat med mina privata pengar. Inköpet avser ett köp till företaget och därför så betalar jag senare tillbaka dessa pengar till mitt privata konto. 

Bokföring av inköpet: 

Konto Debet Kredit
2893 - Skulder till närstående personer   1000
4000 - Inköp av varor från Sverige

800

 
2641 - Debiterad ingående moms

200

 


Bokföra återbetalningen till privat konto från företagskonto

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   1000
2893 - Skulder till närstående personer

1000

 


Det går också att hantera detta i Visma eEkonomi på ett enkelt sätt, i vårt skrivna hjälpavsnitt Registrera inköp som betalats med egna pengar kan du läsa mer om detta. Vad det gäller dina redan bokförda händelser så skulle dessa behöva rättas. Frågan är när i tiden dessa skett? Är bokföringsperioden låst? 
Om bokföringsperioden inte är låst så kan du korrigera detta direkt på bankhändelsen. Det gör du genom att gå till Kassa och bankhändelser - klicka på den bokförda händelsen - Ångra matchning, då kommer bokföringen korrigeras automatiskt och du kan följa länken till det skrivna hjälpavsnittet ovan direkt. 

Ha en fin eftermiddag! 🙂
/My