Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföring av styrelseersättningar

Jag undrar hur man skall bokföra ersättningar för styrelsen i en samfällighetsförening. Ersättningen går ut på en reducerad- resp. utebliven samfällighetsavgift. Skall det bokföras som en skattepliktig förmån eller lön? Om det skall var en förmån, vad är det för kontonummer i kontoplanen? Jag hittar 7010: Löner och 7310: Kontanta Extra ersättningar, men saknar ett kontonummer för skattepliktig förmån. Hjälp snälla.

6 SVAR 6
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om detta räknas som en skattepliktig förmån eller inte får jag hänvisa till Skatteverket. Jag skulle dock tro att detta bör redovisas som en vanlig ersättning till styrelsemedlemmar, dvs som en lön. Jag antar att deras ersättning är att de inte behöver betala alternativt slipper betala avgiften, och det bör då räknas som andra sorters ersättningar för styrelsearbete. Normala konton för att bokföra ersättningar till styrelsen är 6410 om de inte är anställda i företaget, och 7240 om de är anställda. Det funkar också att använda 7310 istället för 7240. 

 

Ha det fint!

Josefine

Arbetsgivaravgift betalas in av föreningen för de arvoden som är 1.000 kr eller högre. (Vår vägförening hemma har haft ett symboliskt styrelsearvode på 999 kr i många år nu, bara för att inte kassören skall få massa extra jobb...)

Hejsan Josefine, ett stort tack. Om 6410 inte finns med i mitt kontoplan, skall jag skapa det konto som en kopia av 7010 resp 7310? Hälsningar Jonas

Hej igen!

 

Tack för din input Khedron Wilk , både angående varningen samt att inga arbetsgivaravgifter på ersättningar under 1 000 kr per år, vilket man kan läsa mer om här

 

Jonas Steinhauf : Du kan skapa en kopia av 7010 ja, det blir samma inställningar som det kontot. Kontrollera dock att du klickat i visa inaktiva konton också, för det kontot bör finnas med i kontoplanen men kan vara inaktivt och du behöver då aktivera det. 

 

Ha det fint!

Josefine

Khedron Wilk
CHAMPION

En litet varningens ord: styrelsearvodet får inte hanteras genom kvittning av andelsavgiften. Avgift enligt stämmobeslut måste betalas in till fullo. Utbetalning av arvode är en separat transaktion.

 

Åtminstone var det så jag uppfattade det när jag var ordförande i samfällighetsföreningen hemma för ca 10 år sedan. Kan ju ha ändrats men det tror jag inte... 🙂 

Hejsan, ett stort tack allihopa 🙂