Hej,
Jag har anlitat en extern webbutvecklingsfirma utanför EU som har byggt en hemsida åt mig. Centralt är att själva hemsidan är produkten då det väntas ske transaktioner där mellan använder som jag tjänar provision på kommande åren. Utgifterna kopplat till webbutvecklingen tänker jag därför bör bokföras som immateriella tillgångar som skrivs av över 5 (?) år. Verkar detta rimligt? Om så, undrar jag över nedan:
1. Mina totala webbutvecklingsutgifter på säg c. SEK 100,000 har betalts under flera månaders tid i flera delbetalningar för respektive milstolpe i projektet. Detta innebär att respektive delbetalning bör bokföras som en separat anläggningstillgång efter vi har olika belopp och olika transaktionsdatum på respektive milstolpe-betalning, även om såklart samtliga relaterar till samma bakomliggande hemsida. Är detta vettigt?
2. Vilka specifika konton skulle ni rekommendera för att bokföra respektive delbetalning, tänker 1010 Utvecklingskostnader och sen kreditera kassan? Hur ska momsen redovisas i transaktionen? Det stod ingen moms-sats på betalningspåbudet från min webbutvecklingsfirma i Asien när de skickade betalningslänken.
3. Hur kan jag skapa en anläggningstillgång (vilka specifika konton) är bäst kopplade till dessa webbutvecklingskostnader och jag antar jag precis som nämnts ovan behöver skapa fem olika anläggningstillgångar för mina fem delbetalningar i projektet då varje delbetalning skiljer sig både i transaktionsdatum (anskaffningsdatum) och betalningsbelopp (anskaffningskostnad).
Stort tack för alla svar för en enkel nybörjare!
Vh
Henrik
Löst! Gå till lösning.
Hej
1. Det bör läggas upp som en och samma anläggningstillgång först när projektet är klart. Delbetalningarna kan du bokföra som ett pågående arbete på konto 1471 Pågående arbeten, nedlagda kostnader.
När sedan allt är klart så kan du bokföra om det pågående arbetet till det korrekta tillgångskontot. Denna kontering skall göras helt utan moms och momskoder.
1471 Pågående arbeten, nedlagda kostnader Kredit
1012 Balanserade utgifter för programvaror Debet
I samband med att du gör denna ombokning kan du samtidigt lägga upp anläggningstillgången.
2. Konteringarna för delbetalningarna bör du bokföra på detta sätt. Det skall redovisas en fiktiv moms. så kallad omvänd skattskyldighet på varje delbetalning. Visar med ett exempel på ett belopp på 30 000 SEK. Observera momskoden 22 (25%) på raden med konto 1472 den måste du lägga dit manuellt.
3. Innan du kan lägga in detta som en anläggningstillgång behöver du skapa en ny tillgångstyp under Inställningar > Tllgångstyp > Ny tillgångstyp.
När den är upplagd så kan du lägga upp anläggninstillgången på detta sätt. Nämner det igen att du bör lägga upp den först när den är helt färdigutvecklad.
Observera att pris och datum på bilden nedan enbart är exempel.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej,
Stort tack för inputen, det verkar rimligt! Jag återkopplar om någon följdfråga skulle dyka upp men detta verkar vettigt.
Vh
Henrik
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.