Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring bidrag till ideell förening för specifikt projekt

Hej!

 

Vi är en ideell förening som har fått två olika bidrag för två specifika "projekt".

 

1. 75 000 för att skapa en film.

2. 30 000 för trycksaker.

 

Ska dessa bokföras på något speciellt sätt? Jag tänker att de bokförs som övriga bidrag men sedan när fakturor ska betalas för t ex filmen, hur ska man då bokföra?

 

HJÄLP! 🙂 

 

MVH Fanny

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Fanny,

 

Ett bidrag bokförs normalt sätt som en intäkt, till exempel mot 3980 - Erhållna offentliga stöd m.m om bidraget inte ska minska anskaffningsvärde på en förvärvad tillgång eller om bidraget ska redovisas som skuld.

 

När du sedan får leverantörsfakturan lägger du in den i ditt ekonomiprogram och bokför trycksakerna i kontoklass 61xx. För att hjälpa dig med hur du bokför punkt 1. Skapandet av film behöver du utveckla lite. Är det en t ex tjänst som du köper eller hyr du utrustning? Återkom gärna med lite mer info så får vi klura ut något tillsammans. 

 

Välkommen!

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tinna!

 

Filmen har vi hyrt in en byrå att ta fram så det är en tjänst 🙂 

 

Jag tänker även på om man på något sätt måste koppla ihop bidraget med de speficika kostnaderna i bokföringen eftersom att vi har fått bidragen får speciella ändamål? 

 

Tack så himla mycket för hjälpen!

MVH Fanny

Hej Fanny,

 

Känner precis som du att självklart kommer ni behöver redovisa hur ni har använt bidraget, hur många som varit verksamma, hur filmen blev och så vidare. Letade runt och vill gärna dela med mig av informationen jag hittade på Bokföringsnämndens sida gällande ideella föreningar

 

Här fanns hur mycket information som helst och jag tror denna sidan kan vara ett utmärkt stöd för dig. 

 

När du ska bokföra tjänsten kan du göra det med ett bokföringskonto i klass 65xx.

 

Hoppas du får ihop hela härligheten och att du känner dig välkommen tillbaka! 🙂

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Åh perfekt! Tack så mycket för hjälpen 🙂