Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sandraekonomi
MEDLEM

Bokföring event

Hej!

 

Jag undrar under vilket konto man ska bokföra event på företaget?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Behöver lite mer information om vad det är för typ av event.

Är det ett event med anställda, kunder, leverantörer och vad är det för kostnader som berör eventet som skall bokföras?

Har du möjlighet att återkomma med denna information så skall vi kunna ge dig ett svar på frågan.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

sandraekonomi
MEDLEM

Hej, Joakim!

Det var en event för anställda. Kostnaden rör sig runt 10 000 kr.

Hej

Hur det bokförs beror även på vad som ingår i eventet. specificerar detta som olika punkter tänker jag så kan du utgår från dessa punkterna när du bokför kosntaderna sedan.

* Resor, lokalhyra t ex bokförs mot respektive konto 58XX och 50XX för dessa kostnader då de är helt avdragsgilla. Du får dra av hela momsen på dessa kostnaderna.

 

* Mat och dryck räknas som intern representation och bokförs på konto 7632 personalrepresentation ej avdragsgill. Moms får dras av på belopp upp till 300 kr per person. Den moms som eventuellt tillkommer på ett eventuellt överskjutande belopp får då inte dras av.

Summorna som skall bokföras på 7632 respektive 2641 kan du räkna ut via skatteverkets egna kalkylator. Bifogar länken till den sidan.

https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/representation.4.15532c7b1442f256baec8...

* Aktiviteter/Underhållning räknas också som intern representation. Det är avdragsgillt upp till 180 kr exklusive moms per person och ej avdragsgilla på beloppet som överstiger 180 kr. Visar med ett exempel på en summa på 1 000 kr inkl 25% moms med två deltagare.

1930 bank Kredit 1 000
7631 representation avdragsgill debet 360
2641 ingående moms debet 90

7632 representation avdragsgill debet 550

Önskar dig en fortsatt fin dag