Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

oliwia66
UTFORSKARE

Bokföring försäljning förbrukningsinventarier

Hej 

 

Har en fundering gällande försäljning av förbrukningsinventarier. Har sålt en maskin på en auktion.

Den köptes för 1528 kr  och såldes sedan på auktion för 500 kr (moms 125 kr)

Sedan avgick det provision på  125 kr (moms 31,25). Nettot blev 375 kr (moms 468,75 kr ) 

Hur ska detta bokföras? 

Tacksam för hjälp...

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Försäljning av förbrukningsinventarier brukar man lägga inom kontogruppen 36XX, tex 3690 Övriga sidointäkter. Provisionen kan du lägga mot kontogruppen 60XX, tex 6050 Försäljningsprovisioner. Det viktiga är att man lägger hela försäljningsbeloppet och moms i kredit och hela provisionen och moms i debet, och nettobeloppet blir det som du fick inbetalt. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej 

 

Skulle du vilja utveckla det lite med kontonummer och om det ska vara i debet eller kredit. 

och sedan hur det blir med vinst eller förlust

 

MVH/oliwia

Hur blir det med utgående moms?

Hej!

 

Jag kan tyvärr inte ge dig mer konkret hjälp än det jag skrev i mitt svar innan gällande konton men jag skriver det gärna i konteringsformat istället så hoppas jag att det blir tydligare. 

 

19XX/XXXX med 468,75 i debet

36XX med 500 i kredit

2611 med 125 i kredit

60XX med 125 i debet

2641 med 31,25 i debet

 

Vilka mer specifika konton som du skall använda är mer upp till vad du känner passar bäst, men de exempel som jag gav var 3690 Övriga sidointäkter och 6050 Försäljningsprovisioner men hittar du något i ditt kontoplan som passar bättre för dig inom de kontogrupperna så går det lika bra att använda dem.

 

Det blir ingen redovisad vinst eller förlust eftersom du säljer något vars bokförda värde är noll då du drog hela kostnaden direkt när det köptes, så hela försäljningsbeloppet mot 36XX blir din intäkt där du minskar ditt resultat sedan med försäljningskostnaden. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack så mycket/Oliwia