Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AwenaOlsen
MEDLEM

Bokföring ingående vs utgående moms?

Hej! 
Jag undrar hur man bokför med ingående och utgående moms?

Om det är köp man gör endast i Sverige så är det väl mest vanligt att man bokför endast ingående moms vid inköp?

Är det där emot köp i eu så bokför man omvänd skattskyldighet.

Är det köp utanför eu, är det också omvänd skattskyldighet? Men hur blir det om man har betalat för momsen? 
Då är det inte längre omvänd skattskyldighet eller? 
Hur bokför du det isåfall? 

4 SVAR 4
AwenaOlsen
MEDLEM

Alltså för att förtydliga:

Ingående moms betyder att man fått in moms som man sedan kan få återbetald och utgående att man sålt med moms och kunderna har betalat moms för varan man sålt.
Om man då bokför både utgående och ingående samtidigt borde ju detta summera 0, alltså att man ej har någon ingående moms. 
Och har man därför betalat moms för ett köp t.ex utanför eu, så bör man ju sedan kunna få ersättning för det och bör därför bokföra det på att annat sätt, än de köp man ej behövt betala moms på. Om jag inte tänker helt fel? 

Hej

När det gäller svenska inköp så är det helt korrekt att det som regel inebart bokförs ingående moms vid inköpet och det är då en moms man får tillgodräkna sig i momsredovisningen. Den dras av från den utgående momsen eller betalas ut från skatteverket om det är så att man har mer ingående moms än utgående moms i momsperioden. Det finns dock omvänd skattskyldighet på ett antal saker även för svenska inköp. Det kan t ex vara när omvänd byggmoms (Utbyte av tjänster melan byggföretag) eller om man handlar med metaller eller skrot.

När det gäller utlandsinköp oavsett om det avser handel inom Eu eller utanför Eu så är det helt korrekt att det blir omvänd skattskyldighet på dessa inköp. 
Om man betalt moms eller inte på fakturorna spelar dock inte någon roll utan det redovisas till skatteverket på samma sätt. Det är bara summan som redovisas annorlunda. Så viktigt att alltid ange sitt momsregisteringsnummer/Vat number vid beställningar från utlandet för att slippa betala momsen.
Det sker aldrig någon återbetalning av evenuell moms man betalt från Svenska skatteverket däremot kan man som regel alltid kontakta leverantören och nämna att man glömt ange momsregistreringsnumret och därefter får en kreditfaktura/återbetalning från leverantören på momsbeloppet.

Önskar dig en trevlig medisommarhelg.
/Joachim

Hej Joachim! Tack för ditt svar, det gav mig mycket klarhet. 


Jag har några följdfrågor: 

Behöver man ange sitt momsnummer även du man beställer av företag som är momsregistrerade i Sverige?

 

Innebär då omvänd skatteskyldighet i princip alltid att man ej ska betala någon moms vid dessa köp, är det korrekt? 

Vad menar du med att det är summan som redovisas annorlunda? Skulle du kunna ge ett exempel på det?

 

Önskar dig en god midsommar med!

Mvh Awena

Hej

1. Då allt är momspliktigt i Sverige så spelar momsregistreringsnumret inte någon större roll vid inköp från Svenska företag men skadar inte att ange det.

2. Förutsatt att du angett momsregistreringsnumret vid beställning/inköp så betalar man ingen moms. Till skatteverket betalar man dock aldrig in eller får moms tillbaka oavsett om det är moms på fakturan eller inte.

3. Beloppet du betalar blir högre. Beställer du något som kostar 500 kr inkl moms och inte anger ditt momsregnummer så får du betala 500.

Anger du momsregistreringsnumret så blir priset 400 kr istället 
Bokföringen av det blir dock densamma.

/Joachim