Jag köper in varor från Kina och har innan köpt via Paypal men betalar nu direkt med VISA. Jag skickar in tulldeklarationer själv efter att paketet kommit till mig då jag beställer lite kvantitet. När jag då köper varorna så tänker jag med bokföringen så här, säg att varorna kostade 500 kr:
1930 K 500 kr
2645 K 125 kr
4000 D 500 kr
2615 D 125 kr
Men sedan när jag då skickat in mina tulldeklarationer hur ska jag göra då? Eller tänker jag fel på verifikationen ovan?
När jag innan beställt och betalat med Paypal så har jag inte bokfört förrän varorna kommit och deklarationen är gjord, för där kan ju komma till tullavgifter. Då har jag bokfört så här:
1940 K 500 kr
2615 K 125 kr
4045 D 500 kr
2615 D 125 kr
Tullverket vill ju ha inköp+tullavgifter i ruta nr 50. Jag är rädd att jag ska bokföra så att det blir fel i resultatrapporten, att summan hamnar där två gånger... Känner mig väldigt förvirrad 😞
Om någon vill hjälpa eller tipsa mig så evigt tacksam 🙂
Hej,
Nu var det ett tag sedan jag jobbade med importer, men så här har jag gjort tidigare.
Inköpet bokas på ett inköpskonto i debet (ej knutet till momskod) och kassa/bank i kredit.
Alternativet är att du bokar upp det som en fordran på leverantör 148X eller 168X tills varorna kommit, då bokar du om till inköp och nollar ut fordran (dvs om du betalar i förskott).
Varje månad loggar du hos Tullverket och plockar fram momsunderlag för dina importer och bokar momsen enligt underlaget.
D 4545 (underlaget för moms enligt Tullverket, knyt kontot till ruta 50 på skattedeklarationen)
K 4549 (kreditering av momsunderlaget eftersom du redan har bokfört inköpet i samband med betalning)
K 2615 (25 % av momsunderlaget)
D 2645 (25 % av momsunderlaget under förutsättning att du har avdragsrätt för momsen)
Hej Carina!
Tack för ditt svar 🙂
Vill bara bekräfta så jag tänker rätt.
När jag köper varorna så kan jag då lägga in dom som kundfodran
1930/1940 Debit
1480 Kredit
Sedan när varorna kommer och tullräkningen har kommit säg att den är är 50 kr och varorna kostat 500, ska jag då plussa ihop till 550 kr? Eller hur får jag in tullräkningen i summan? Den ska ju också i ruta 50 på nåt vänster
4545 Debit 550 kr
4549 550 kr
2615 137,5
2645 137,5
Eller blir detta fel?
Tacksam för svar ❤️
Provade nu med kundfodran, jag måste skrivit fel väl. Det ska vara 1930 kredit och 1480 Debit? För det ska ju dras från konto 1930 den dagen jag gör köpet
Hej,
I momsunderlaget som du tar ut från Tullverket så ligger hela inköpsbeloppet som ska redovisas i skattedeklarationen och beräknas moms på.
du ska inte blanda in kundfordran i detta. Det är ett inköp du gör vilket då blir antingen en manuell hantering eller en leverantörsskuld. Om du väljer att använda 1480 vid en förskottsbetalning så måste du komma ihåg att boka om det till varuinköp senare.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.