Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring kapitalkonto 2012

Är det konto 2018 (egna insättningar) som jag ska bokföra emot ?

Och då blir det väl kredit på det kontot

Och hur beskriver man den bokföringen ?

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!
Jag är inte riktigt med på vad du vill göra. Förtydliga lite så hjälper vi dig gärna! 

 

Välkommen

/Tinna

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Gäller enskild firma

Tagit ut för mycket pengar från företagets konto

men har mycket pengar kvar på skattekontot

Hur bokför jag detta för att undvika negativ räntefördelning ?

Och hur beskriver man händelsen ?

Hej! 

Om jag förstått det rätt så har du gjort ett för stort eget uttag från företagskontot, stämmer det? 
När det gäller skattekontot, menar du det saldo du har bokfört på konto 2012 då? Tänker eftersom att du har en enskild firma så har du inget skattekonto på skatteverket med pengar, blir fundersam på vilka pengar du menar. 

Hjälper dig gärna men vill såklart förstå hela biten innan. 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja jag har gjort ett för stort uttag från företagskontot

Men har inte bokfört några pengar på konto 2012, tänkte man kunde ta upp dom pengarna som finns på skattekontot i bokföringen.

Men tror inte man får göra så när det gäller enskild firma, har läst att pengar på skattekontot är mina privata pengar.

 

Ja, det är lite annat för en enskild firma då skattekontot omfattar både ditt privata och företagets skatter och avgifter. Du kan använda bokföringskonto 2012 om du till exempel betalat f-skatt till skatteverket med ditt företagskonto och ska bokföra detta uttag mot 1930. 

Jag är som sagt inte helt med på vad som skett eller vad du ska bokföra mer exakt, behöver mer information för att kunna hjälpa dig.
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har haft skattekontot som en buffert kan man säga (privat) och inte överfört dom till företagskontot.

Så jag kan väl inte göra någon bokföring alls på detta ?

 

Gör du en insättning i din enskilda firma med privata medel bokför du detta på konto 2018 - Övriga egna insättningar mot ditt företagskonto. 
 

/My