Startade upp min enskilda firma utan företagskonto, kassasystem eller bokföringsprogram.
Behöver nu manuellt bokföra i Visma dagsförsäljningsresultaten för ca 12 dagar. Hur gör jag detta?
Kunder har under perioden 9/5-17/6 swishat till min privata Swish (har sedan summerat och fört över dagsbeloppet till ett särskilt konto). Därav valet att redovisa kassahändelser/dag för att kunna matcha mot kontoutdrag.
Jag har sammanställt försäljning per dag och redovisar totalbelopp med olika momsgrupper
Ex Totalsumma 3173 kr varav moms 25% 661 kr, Moms 12% 7,08 kr etc.
Min fråga är nu hur jag ska bokföra dessa intäkter för att få med i resultat samt för momsredovisning?
Jag undrar också hur jag bokför betalda fakturor mot mitt privata konto? Kan ju bara välja betalning mot Företagskonto i Visma alternativt betalt med egna pengar. Tänker att egna pengar betyder privata pengar?
Tack på förhand!
Från förvirrad nyföretagare
Hej
Då jag förmodar att det särskilda bankkontot även det var ett privat konto så skall du inte läsa in kontoutdraget. Det bör du göra först från första dagen du har ett företagskonto.
Försäljningen kan du bokföra per dag via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation på detta sätt.
2013 Eget uttag Debet (Hela summan)
3051 Förs varor 25% Kredit (Nettobeloppet som avser 25%)
2611 Utgående moms 25% (25% moms)
3052 Förs varor 12% (Nettobeloppet som avser 12%)
2621 utgående moms 12% (Den 12% momsen)
Betalda fakturor gör du på ett liknande sätt med. Visar med ett exempel på ett inköp av förbrukningsmaterial på 500 kr.
2018 Egen insättning Kredit (Hela betalda summan)
5460 Förbrukningsmaterial Debet (Nettobeloppet)
2641 Ing moms Debet (Momsen)
/Joachim
Hade en fundering till gällande detta, behöver jag lägga till insättningen på 601,8 kr (ink moms) som en insättning också? Just nu har jag lagt till inköpet som en manuell verifikation exakt så som du skrivit det och ser nu att mitt resultat ser ut såhär:
intäkter: 0,00
kostnader: - 481,44
resultat: -481,44
mvh Mimmi
Hej
Inte helt med på vad det är för insättning du menar. Är det försäljningen du syftar på?
I så fall så har du den i föregående svaret också (Första verifikationen i det tidigare svaret)
Om du inte fört över några pengar rent fysiskt till ett företagskonto så skall ingen insättning bokföras.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.