Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EMKAB1
MEDLEM

Bokföring kontorshyra

Hej,

Har fått faktura (Datum 2021-12-08) för februari (betalas senast den 31/1) och mars (betalas senast den 28/2). Har läst att momsen ska redovisas månaden fakturan betalas... Någon som vet hur jag ska bokföra? har fakturametoden.

3 SVAR 3

Det här är en intressant del av momsvärlden. Man får lyfta moms när man betalat eller när man fått leverans av, i det här fallet, tjänsten. 

Så om du då t.e.x får en faktura för första kvartalet, men får den i december. Om du då betalar den i december så får du lyfta momsen men kostnaden blir en balanspost som förutbetald hyra. Om du inte betalar den förrän i januari så lyfter du momsen då och kostnaden blir då, och periodiserar du den kostnaden så blir det 1/3 per månad.  En sådan gång så väljer vi att lägga in den i reskontran med datum 1/1 så slipper vi fundera. Lägger man in den i reskontran så blir det förutbetald hyra och vilande moms.... 

Om du däremot inte betalar den fakturan alls så får du kostnadsföra hyran med 1/3 varje månad och lyfta momsen med 1/3 för varje månad.  

Så det mesta beror ju på när du verkligen betalar den? Kostnaden blir februari och, kanske även momsen. Beror på liksom... Lycka till!

Tack för svaret. Om jag betalar fakturan för februari den 31/1 och fakturan för mars den 28/2. Hur ser konteringen ut i december respektive månaden jag betalar fakturan.

 

Tack!

Hm.. personligen så skulle jag välja att lägga in dom fakturorna i systemet i februari och mars. Konteringsmässigt så få du då, i och med att du betalar dom, lyfta momsen i februari och mars. Den första fakturan bokför du då som förutbetald hyra medan nästa bokför du som hyra, typ kto 5010. Då slipper du hålla på och och kostnadföra och jiddra utan du har då hela tiden en förutbetald hyra och nästa faktura ser ju till att kostanden för hyran hamnar på rätt period. Även om det typ blir fel period, men det blir rätt i det stora hela. Lycka till!