Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring lösen av befintlig skuld på kreditspärrat fordon företaget inte äger

Hej! 

 

Jag har löst en befintlig skuld på ett kreditspärrat fordon innan vi själva skrev över den på oss. 

 

Hur bokför jag denna betalning av skuld på ett fordon / finans som inte är registrerad på oss? Hittar inget som beskriver denna händelse. 

 

Tacksam för svar. / Simon

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. För att vi skall kunna hjälpa dig så behöver vi lite mer information kring hur det gått till. Har du köpt en bil från någon annan där det fanns ett kvarvarande lån som du i samband med köpet löste ut och därmed fick äganderätten över bilen? I sådana fall så skulle jag säga att betalningen av skulden inte skall separeras på något sätt, det ingår ju i värdet av inköpet på bilen. Så hela värdet, både det du betalade eventuellt kontant och det som du löste ut gällande skulden som fanns bör bokföras upp som en tillgång. För även om pengarna gick till att lösa ut det befintliga skulden så var ju själva händelsen i samband med köpet av bilen. 

 

Du kan alltid kolla med en redovisningskonsult om du känner dig osäker inför något, kan tyvärr inte hitta så mycket vägledning kring just detta. Alternativt att någon annan användare i forumet har varit med om detta tidigare som kan dela med sig av sin erfarenhet?

 

Ha en fin dag, Gott nytt år!

/ Josefine