Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fredrik4
MEDLEM

Bokföring överlåtelse däckhotell från annat bolag

Hej

Jag har tagit över ett däckhotell till min verkstad från ett annat bolag. Ska det klassas som ett lager eller hur ska jag bokföra det så att det blir korrekt. Intäkterna sker ju 2 ggr per år vid byte

 

//Fredrik

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag kan tyvärr inte hitta så mycket information kring hur man hanterar detta. Jag skulle dock säga att det antagligen inte bör klassas som ett lager, i och med att jag antar att ni inte äger däcken utan att ni äger bara platsen som däcken finns på och hyr ut till era kunder. Däremot så kan det möjligtvis anses som en tillgång om ni vid övertagandet även tog över kunderna som redan fanns, vilket kan anses som att man tagit över någon form av kundregister. Jag skulle dock rekommendera dig att kontakta en konsult för att få det så korrekt som möjligt för dig. 

 

Själva intäkterna bör bokföras inom något 3XXX konto, så det blir inga konstigheter. Det är just övertagandet som är frågan om det blir någon form av tillgång eller kostnad för dig i bolaget. 

 

Ha det fint, du får gärna återkomma om du får något svar som kan hjälpa andra i forumet.

/ Josefine