Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mal_2024
MEDLEM

Bokföring partiell återbetalning från leverantör

Hej!

 

Jag betalar för programvara månadsvis, i Euro. Kostnaden varierar varje månad. Nu har leverantören återbetalat delar av kostnaden i 5 olika inbetalningar, dvs. summan matchar inte alltid den ursprungliga kostnaden. De har skickat s.k. "Invoices" för respektive inbetalning. Alla betalningar saknar moms. 

 

Hur skall jag bokföra/matcha dessa återbetalningar? 

 

4 av 5 inköp har jag bokfört som Inköp mot kvitto.

  • 1930-Företagskonto 
  • 5420-Programvara
  • Jag pratade med er support som sade att jag kan bokföra dessa återbetalningar som Övrig insättning/Egen kontering.

    • Behöver jag då lägga till konto 5420-Programvaror på en andra rad?
    • Skall då debet/kredit vara 0?

1 inköp har jag, av oklar anledning, bokfört som Betalning av leverantörsfaktura.

  • 2440-Leverantörsskulder
  • 5420-Programvara
  • Skall den här återbetalningen bokföras som Betalning av krediterad leverantörsfaktura?

Tack på förhand!

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Till att börja med så skall du nog ha redovisat moms på dessa inköp. Så kallad omvänd skattskyldighet en fiktiv moms som redovisas till skatteverket så de får information om hur mycket handel som sker med andra länder. Att sedan beloppet som återbetalts inte är det samma beror helt säkert på en valutkursdfiferens som också bör bokföras. 

Ja debet och kredit skall alltid bli noll så att du lagt in 5420 på andra raden är helt rätt.

Du skall bokföra den återbetalningen som en betalning av krediterad faktura förutsatt att du lagt in fakturan under Inköp > leverantörsfakturor. 

Konteringarna av dina inköp och återbetalningar bör dock ha sett ut på detta sätt om det är inköpt av ett företag inom EU. Visar med ett exempel på ett ursprunglig betalning på 1 000 kr. Återbetalningen som gjorts är på 950 kr eftersom EURO kursen förändrats.

När du själv betalt.

 

När återbetalningen kommer så skall den bokföras på samma sätt men debet och kredit spegelvänds samt att 8330 lägs in för att valutakursdiffen skall bokföras rätt.



 

Joachim

Mal_2024
MEDLEM

Hej Joachim!

Tack för bra förklaring. Så här ser det ut på mina inköpskvitton - skall jag alltså redovisa momsen enligt ditt förslag, trots att den är 0%?

Screenshot 2024-08-26 at 16.48.16.png

Mal_2024
MEDLEM

Hej igen! 

 

En följdfråga ang. bokföring av återbetalningen som en betalning av krediterad faktura. Den första kundfakturan var på €30, men återbetalningen på €15 (del av beloppet). Blir det fel om dessa belopp inte stämmer?

Hej

Du skall bokföra det enligt mitt exempel trots att det inte moms med på underlaget.

Det är inga problem att återbetalningen var lägre än vad du betalade.

/Joachim