Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Powerlina
MEDLEM

Bokföring traktament och resor

Hej!

Jag har aktiebolag och har rest till annat ort (med än 50km från hemort) för att jobba. För att utföra mitt jobb tog jag med min kompis som också åkte samma tåg som mig. Har jag rätt att dra av kostnaden för hennes tågbiljett också då det var jag som fick betalt via mitt företag?

 

Min andra fråga lyder...

Hur bokför man traktamente i aktiebolag? Jag kommer inte att betala ut det nu utan göra en överföring senare. Vilka exakta konto och rader skriver jag in? Du får gärna visa med bild. Det handlar om 2 heldagar och jag vill bokföra skattefria traktamente plus nattersättning för att jag sov över hos en kompis istället för hotell.

Hur vill ni sedan att man "bevisar" detta? Jag har ju inget kvitto eller liknande på att jag har sovit hos en vän, eller behövs det ingen bild eller liknande som man kopplar till denna verifikation? 

 

 

 

 

 

 

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om ni båda två utförde ett arbete åt ditt företag så har du rätt att dra av kostnaden för bådas tågbiljetter. 

Traktamente skriver man en reseräkning för som underlag. Sedan kan du t ex ta bilder på tågbiljetterna som visar vilka datum du har reste.

Bokföringen om det inte skall betalas ut ser då ut på följande sätt

2893 Kredit
7321 Debet

Du kan läsa mer om traktamente här

/Joachim

Powerlina
MEDLEM

Screen Shot 2024-08-14 at 10.38.30.png

 

Tack för ditt svar! 

Jag förstår! Men kan ni vänligen hjälpa mig med denna momssats för tågbiljetterna? Hur skriver jag in de som resekostnader? 

Skiv gärna exakta konton. 

 

Powerlina
MEDLEM

Hur bokför jag tågbiljetterna ovan med olika momssatser?

Hej

på kostnader behöver du inte dela upp det utan det räcker med att du specificerar vad som är kosntad och vad som är moms på detta sättet.



/Joachim

Powerlina
MEDLEM

Tack snälla för hjälpen! 


För att gå tillbaka till traktamentet till denna resan också. Ska man alltid bokföra det (om man har aktiebolag) eller väntar man och tar allt på deklarationen? Vad blir bäst? 

 

Skulle gärna vilja ha förtydligande kring vad som anses som "giltligt bevis ": Räcker det att ladda upp tågbiljetten igen som underlag för traktamente? Eller måste man skriva en egen "reseräkning" i ett dokument och förklara vad resan gällde?

Hej

Du bör alltid bokföra upp traktamentet löpande.

Då traktamente är ett fastställt belopp man får ut per dag som man varit borta så bör du skapa en reseräkning och använda denna som underlag. Tågbiljetterna har inget med traktamentet att göra.

Läs mer om traktemente på skatteverkets sida.
Traktamente

/Joachim