Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring vid försäljning av aktier i utländskt bolag

Hej på er; 

2019 köpte jag aktier i ett utländskt bolag, har nu sålt dessa med en förlust och med en avbetalningsplan dvs köparen kommer att betala mig varje år under 5 år med start december 2021, så första avbetalningen kommer på nästa räkenskapsår. Hur bokför jag detta ? 🙂 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Fredrik,

I tråden Försäljning och inköp av aktier har vi samlat information som jag tror och hoppas kan vara ett stöd för hur du kan bokföra försäljningen. Sprang även på tråden Köp av aktier utomlands skriven av dig när du köpte aktierna och i den finns även en del länkar som kan underlätta för dig.

Vad gäller delbetalningen så har jag inte så mycket information om hur du kan hantera detta men jag antar att du kommer upprätta någon form av skuldbrev eller likande. Vad jag kan se så bokför du i Visma eEkonomi och då har vi tråden Bokföra försäljning med avbetalningsplan

Även Skatteverket vill skicka med en lite länk till dig som bland annat behandlar avdrag för kapitalförlust. Många länkar men jag tror som sagt att de kommer hjälpa dig. 

/Tinna