Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KevinFF
MEDLEM

Bokföring vid försäljning av aktier och hantering av nedskrivning

Hej!
Jag har en fråga om bokföring vid aktiehandel som gäller ett börsnoterat företag. Jag har försökt att söka här i forumet samt på nätet men har inte kunnat hitta någon information om hur man gör.

Under 2023 bokförde jag en nedskrivning av aktiernas värde eftersom det sjunkit med ett betydande belopp sedan köpet:

2023-06-01

Kredit (1930)Inköpspris för aktier100 000 SEK
Debet (1810)Inköpspris för aktier100 000 SEK

2023-12-31

Kredit (1890)Belopp motsvarande värdetapp50 000 SEK
Debet (8370)Belopp motsvarande värdetapp50 000 SEK

Nu har jag sålt samtliga aktier under 2024. Hur ska jag bokföra detta korrekt? Jag undrar särskilt över:

1. Hur hanterar jag nedskrivningen (1890) som har ett negativt saldo på 50 000 kr?
  2. Vad gör jag med posten för andelar i börsnoterade företag (1810) som kommer att vara mer än 0 SEK efter att försäljningarna är bokförda?

Jag behöver också ta hänsyn till courtageavgifter och att försäljningen skedde vid olika tillfällen och priser.

• Måste jag bokföra varje försäljning som ett eget verifikat, eller kan jag slå ihop allt till ett verifikat och spara transaktionsdetaljerna från banken som underlag?

Här är ett exempel på en avräkningsnota för en försäljning:

Affärsdatum:2024-12-02
Likviddatum:2024-12-04
Antal:28 500 aktier
Pris:0,7320 SEK
Köpeskilling:20 862 SEK
Courtage:52,16 SEK
Att erhålla:20 810 SEK

Tack på förhand för hjälpen!

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Ser enbart ett underlag från försäljningen och är det enbart den som just detta gäller så skall det bokföras på följande sätt.

Både beloppet på 100 000 på konto 1810 och nedskrivningen på 50 000 på konto 1890 skall nollas. Efter att Courtageavgifen lagts på konto 6050 så blir skillnaden en förlust/kostnad. 

Har försäljningen skett i olika transaktioner så måste man räkna ut hur mycket av ursprungsvärdet som sålts vid varje tillfälle och minska konto 1810 med vad just det innehavet var värt vid inköpet. Då blir summan på konto 8350 också annorlunda. Beloppet som skall in där är skillnaden mellan övriga belopp.

/Joachim

Stort tack för ditt svar och för att du tog dig tid att förklara – det klargjorde verkligen en hel del! 👍

Jag har dock en ytterligare fråga kring den sista biten du skrev. Du nämnde att man bör räkna ut hur mycket av ursprungsvärdet som sålts vid varje tillfälle och sedan minska konto 1810 med vad innehavet var värt vid köpet. I slutändan blir väl det totala beloppet på 1810 ändå nollat, och därmed borde väl 8350 bli samma oavsett om jag har sålt alla aktier i ett skede eller i flera steg? Den enda skillnaden bör vara att courtageavgifterna blir något högre vid flera försäljningstillfällen och därmed påverkar 8350 något.

Jag undrar därför om det inte går att bokföra allt i en klumpsumma. Det skulle spara väldigt mycket tid eftersom det handlar om cirka 100 försäljningstillfällen.

Min tanke är att ta:

• Den totala summan erhållen (D1930),
  • Den totala summan för courtage (D6050),
  • Nolla K1810 och D1890,
  • Låta kvarvarande summa hamna i D8350.

Jag tänker även bifoga ett kontoutdrag från banken som styrker transaktionerna som underlag. Låter det korrekt och okej, eller måste jag bokföra ett verifikat för varje enskild transaktion och räkna ut ursprungsvärdet för 1810 posten som sålts vid varje tillfälle som du skrev?

Tack på förhand!

Hej

OM du tar bort hela summan från 1810 direkt så kommer det på en eller flera av insättningarna se ut som det är en vinst så jag hade räknat ut vad inköpsinnehavet var värt. 

100 000 kr / totalt antalet inköpta aktier = Vad varje aktie var värd vid inköpstillfället

Sedan tar du värdet gånger antalet sålda aktier per inbetalningstillfäller för att få fram värdet på just den försäljningsdelen var vid inköpet.

Blir mest korrekt så och du kommer slippa frågor från t ex en revisor längre fram.

/Joachim

Tack för ditt svar, men en sista fråga! 😀 Jag förstår din poäng när det gäller aktier som köpts i flera omgångar med olika inköpspriser.

Men gäller samma resonemang även om inköpet av aktierna skedde i en enda transaktion? I mitt fall ser det ut så här:

1930 (Kredit)100 000 SEK
1810 (Debet)100 000 SEK

Samtliga aktier köptes alltså vid ett och samma tillfälle, vilket innebär att inköpspriset per aktie är detsamma för hela innehavet. Däremot har försäljningen skett i flera transaktioner.

Behöver jag fortfarande bryta ner det på varje försäljningstillfälle i det här fallet som i ditt exempel, eller kan jag bokföra det som en klumpsumma eftersom det ursprungliga inköpsvärdet är konstant?

Hej

Om insättningarna på företagskontot är på olika datum så bör du bryta ner det och bokföra det på rätt datum. Skall man följa bokföringslagen så skall varje banktransatkion bokföras när den sker. 

Så mitt råd är att bryta ner det och bokföra insättningarna var för sig.

/Joachim

Insättningarna ligger just nu på ett aktie- och fondkonto och har ännu inte förts över till företagskontot. Jag kommer dock att följa ditt råd och bryta ner dem transaktion för transaktion för att säkerställa att allt bokförs korrekt och i enlighet med bokföringslagen.

Stort tack för all din hjälp! 👍